– Vi hadde jo en tilsvarende situasjon i 2008/2009. Da erfarte vi at det var den ekstra storbyferien som ble kuttet først. Og så shopper vi kanskje bare ett par sko i stedet for to, sier hun.

– Dessuten vil de mest sårbare gruppene, det vil si barnefamiliene, ønske en viss forutsigbarhet nå som alt i praksis er blitt 20 prosent dyrere. Det vil gi seg utslag i at flere kjøper «all inclusive»-reiser der de vet hva ferieturen inkludert alle måltider vil koste, tror Petersson.

– Villaen i Toscana til 20.000 kroner pluss vil nok også ryke for endel i år. Men for de mange i aldersgruppen over 55 som reiser mye, tror jeg ikke valutasituasjonen vil få konsekvenser overhodet, sier hun.

Christian Grønli er administrerende direktør hos Ving, Norges største charteroperatør.

– Det er foreløpig vanskelig å se langtidseffektene, men skulle kronen stå under et slikt press også fremover, er jeg helt sikker på at folk vil reise mindre. Og da ryker nok fotballturen med guttene og shopping med venninnene, sier han.

– Og som Star Tour ser vi helt klare tendenser til at folk etterspør mer «all inclusive». Dette vil bare forsterke seg. Så kan man diskutere om det er bra eller dårlig. Personlig synes jeg det er litt trist at man bare låser seg inne i et all inclusive-opplegg, men markedet er sånn og det kan vi jo ikke kjempe mot, sier han.

– En annen effekt er kanskje at vi går ned litt på bostandarden?

– Det skal du ikke se bort fra. Nordmenn har vært «big spenders» og har likt å reise flott og bo bra sammen med de rike. Kanskje vi roer oss litt ned nå og erkjenner at vi ikke bør gå helt bananas, sier Grønli.

Les hele dagens avis her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.