– Vi var amatører og dårlige på alt da Enklere Liv startet opp, og bygde oss opp på nett og i butikkene samtidig. På den måten ble vi ikke bedre på ett av områdene og dårligere på det andre, forteller gründer og styreleder Sverre Steensen i Enklere Liv.

Den tidligere konsulenten i Boston Consulting Group viser frem de siste duppedittsuksessene i Enklere Liv-butikken på CC Vest i Oslo. Sirkulasjonstreneren for føtter, kjent gjennom tidligere landslagstrener Egil «Drillo» Olsen, en lommebok med mobillader, håndristeren som gjør fløte til krem på 45 sekunder, og ikke minst isbroddene.

«Hull i markedet»

– Å gjøre suksess i varehandelen i dag, dreier seg om å tørre å være annerledes – å skille seg ut og lansere produkter forbrukerne ikke har sett før. Vi har tatt brodder fra å være noe for «old people» til å være for «all people». Dette var et produkt som var litt stigmatisert og uspennende, men som vi utviklet med ny design. Nå selger vi en million brodder i året i 30 land, forteller Sverre Steensen.

40-åringen har bygd opp butikkjeden fra et lager på Alnabru med to ansatte til 60 butikker i Norge og Sverige. I tillegg selges duppedittene til en rekke land gjennom grossistselskapet Mercante.

– Konseptet og sortimentet til Enklere Liv er basert på hva som er praktisk og nyttig, og appellerer til folk som har det meste fra før. Her har kjeden truffet et hull i markedet. De dekker behov som ingen andre fyller, og gjør det med høy presisjon, sier partner og ekspert på detaljhandelen Reidar G. Mueller i konsulentselskapet Varde Hartmark.

40 mill. på utvikling

Enklere Livs vekst har vært stor, selv om den har dempet seg litt de siste par årene. Ifjor økte omsetningen med 20 prosent, og Steensen anslår at veksten vil ligge på samme nivå i år og neste år. Omsetningen passerer dermed en kvart milliard i år. Overskuddet er imidlertid ikke særlig stort så langt med driftsresultater på 6,3 og 7,7 millioner kroner de to siste årene.

– Hovedfokuset ligger ikke på kortsiktig optimalisering av marginer. Selskapet er i sterk vekst, samtidig som denne veksten selvsagt også skal være sunn med tanke på inntjening, kommenterer gründer Sverre Steensen.

Enklere Liv leter verden rundt for å finne varer å fylle butikkene sine med, og i tillegg benytter konsernet som eier kjeden, Nordic Innovation Group, 40 millioner på produktutvikling i året.

– Det vi leter etter er løsninger på små og store hverdagsproblemer, for eksempel verdens beste hårbørste. Den fikser floker og appellerer til jenter og kvinner fra tre til 50 år. Vi tenker ikke målgrupper for butikkene, men leter etter målgrupper for produktene. Vi tenker heller ikke bransjer, men løsninger som går på tvers av bransjene, forteller Steensen.

– Hvor stort kan Enklere Liv bli?

– Vi kan bli betydelig større enn i dag, ønsker å vokse i Sverige og konsernet åpner egne kontorer i Tyskland og England i første kvartal neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.