Fra nyttår endres den såkalte 200-kronersregelen for avgiftsfri handel i utenlandske nettbutikker. Heretter er grensen 350 kroner, og det åpner for at mange varer nå kan hentes hjem mye rimeligere.

– Grensen kunne godt vært høyere. Det er kjedelig å betale et par hundrelapper ekstra, sier student Niklas Johansson på vei ut fra juleshopping i kjøpesenteret Oslo City, med venninnen Randi Ruglimo.

Hundrelappene han snakker om er fortollingsgebyret og momsen man må betale når man passerer grensen for avgiftsfri handel. For kjøp på 351 kroner må man heretter ut med 230 kroner mer enn hvis regningen stopper på 349 kroner.

Regjeringens opprinnelige forslag var 500 kroner.

Billigere- og dyrere med ny grense

Med ny grense øker utvalget av avgiftsfrie varer kraftig i den kinesiske elektronikkforhandleren Dealextreme.com og den britiske kosmetikkforhandleren Lookfantastic.com. Prisen på en hudproduktpakke fra Ren Radiance går dermed ned fra 565 kroner til 345 kroner, over natten.

Og en trådløs ruter fra Xiaomi faller fra 500 til 290 kroner hos Dealextreme.com. Nye regler slår spesielt gunstig ut i slike butikker, fordi de ikke belaster kundene for frakt, og svært mange av deres varer er priset mellom 200 og 350 kroner.

Men de nye reglene slår ikke alltid så heldig ut for kunden.

For i den nye beløpsgrensen skal også frakt inngå, og i butikker med høy fraktkostnad kan dette spise opp hele økningen – og mer til.

DN fant for eksempel superundertøy fra Helly Hansen hos Amazon, som tidligere ville vært avgiftsfritt, men som med nye regler vil koste rundt 230 kroner ekstra.

Mindre for kronene

Det kraftige kronefallet den seneste tiden begrenser også effekten av økningen, påpeker Harald Andersen, direktør i hovedorganisasjonen Virke. Man får rett og slett færre dollar og pund for 350 kroner nå enn før, og dermed mindre utvalg avgiftsfrie varer.

– Kronesvekkelsen kan dempe netthandelsveksten noe, sier Andersen.

Han mener det i praksis likevel vil bli mange flere momsfrie varer tilgjengelig med de nye reglene. Og mens kundene kan juble over billigere varer fra utlandet, har Virke og Andersen advart om at dette kan bety kroken på døra for mange norske butikker.

– Ganske ille der inne

Netthandelen har så langt i år vokst med 15 prosent, fire ganger raskere enn butikkhandelen, ifølge tall fra Virkes e-handelsbarometer. Handelen mot utlandet øker kraftig. Men pris er ikke alltid det viktigste.

– Jeg skulle gjerne handlet mer på nett, for å unngå stresset, sier Randi Ruglimo, som er på juleshopping i siste liten med Niklas Johansson.

– Det er allerede ganske ille der inne, sier Johansson, og nikker tilbake mot Oslo City, som er tett befolket, allerede tidlig på ettermiddagen.

Begge har venner som handler mye på utenlandske nettsteder, og de har hørt om alle smutthullene, slik som å dele opp forsendelser for å komme under grensen, og butikker som maskerer kjøp som avgiftsfrie gaver eller vareprøver.

Ruglimo har selv jobbet i butikk, og tror Virke har rett i at vi går mot færre butikker i norske gater.

– Jeg føler det går litt den veien uansett. I butikken merket jeg hvordan folk handlet stadig mer på nett, sier hun.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.