– Det har aldri skjedd før at salget av hvitvin, rosé og musserende har vært større enn rødvin, sier Jens Nordahl, pressesjef ved Vinmonopolet, og forteller at salget av musserende vin økte med 15 prosent i 2014.

– Vi tror det er en trend. Om 20 år er det kanskje slik i hele landet.

Men selv om balansen mellom rødt og hvitt endres i sistnevntes favør, ligger rødvin stadig langt foran når man ser hele landet under ett.

Liten økning

Totalt sett ble det ikke noen stor salgsøkning for Vinmonopolet i 2014. Foreløpige tall viser salg av ialt 81,1 millioner vareliter i 2014, en oppgang på 500.000 liter. Det tilsvarer en beskjeden økning på 0,6 prosent fra fjoråret.

– Hele salgsøkningen kom i første halvår. I annet halvår var det flatt eller endog litt nedgang, sier Nordahl.

1. juli i år ble taxfreekvoten økt fra fire til seks flasker vin for dem som samtidig ikke kjøper tobakk.

Geografiske forskjeller

Det er markante forskjeller mellom fylkene i salgsutvikling. Vinmonopolets salg er mer rammet i de ti fylkene nærmest svenskegrensen, områdene nærmest fergeforbindelser til utlandet og i områdene med høyest reisefrekvens med fly. Bildet er annerledes i fylkene med færre grensepasseringer. Totalt åpnet Vinmonopolet ti nye utsalg i 2014, flere større i tett befolkede områder som Stavanger, Bergen og Fornebu i Oslo-området, uten at det ga noen særlig salgsvekst totalt.

Svakvin er Vinmonopolets storselger med over 80 prosent av den totale omsetningen målt i liter. Vinsalget økte med en halv prosent fra 2013 til 2014.

– En tendens er at folk velger litt dyrere og mer differensiert. Gamle «blockbusters», bestselgere som alene sto for en stor del av omsetningen, erstattes av større variasjonsbredde. Og nordmenn har god råd, sier Nordahl.

Holdt stand i nord

Det var også geografiske variasjoner i salgsutviklingen til de forskjellige varetypene til Vinmonopolet. En tendens er at forbruket i byene vokser mer enn distriktene.

– Men det er ikke voldsomt store utslag, sier Jens Nordahl.

Brennevin gikk totalt sett ned med 2,3 prosent, og ifølge Vinmonopolet var det bare i Nord-Norge salget av brennevin holdt stand i 2014. Salget av sterkt øl vokste med rakettfart, og økte med mer enn 20 prosent i 2014 sammenlignet med året før.

– Men Vinmonopolet selger snaue to millioner liter av totalen på 240 millioner liter øl – altså nokså marginalt, sier pressesjefen.

Salget av alkoholfrie varer var større i ifjor, men fra et mer marginalt utgangspunkt enn sterkøl.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.