Som Dagens Næringsliv skrev i forrige uke, fortsetter veksten for de to største dagligvarekjedene Norgesgruppen, som blant annet har Kiwi- og Meny-butikkene, og Rema 1000.

Det viser de offisielle Nielsen-tallene for 2014. Norgesgruppen økte sin andel av matvarehandelen fra 39,3 til 39,9 prosent og Rema vokste fra 23,1 til 23,7 prosent.

Coop og svenskeide Ica fortsetter å tape markedsandeler sammen med lille Bunnpris, som er eid av Lykke-familien. Mens Coop falt fra 22,7 til 22,3 prosent, gikk Ica fra 11,1 til 10,5 prosent og Bunnpris har nå 3,4 prosent av dagligvaremarkedet mot 3,6 prosent i 2013.

Dagligvarehandelen vokste med 4,3 prosent i fjor fra 153,5 milliarder eksklusiv moms til 160,1 milliarder, viser de offisielle Nielsen-tallene, som ble offentliggjort i morges. Veksten har ikke vært større siden 2009.

- Vi ser at stadig flere kunder velger oss - og det er vi glade for, sa direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer til DN i forrige uke.

Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi åpnet 28 nye butikker ifjor, dobbelt så mange som erkerivalen Rema. Stadig hardere kamp om lokalene gjør samtidig at Kiwi velger å justere ned målsetningen målet om 30 nyåpninger i året, til 25 for 2015.

- Vi åpnet 33 nye butikker i 2013 og 33 ifjor, og har nå 607 butikker. Det blir stadig færre «hvite flekker » på kartet, som vi sier, og færre tilbud om attraktive lokaler. Det gjør at vi har justert ned etableringsmålet for neste år, til 25, sa Kiwisjef Jan Paul Bjørkøy.

Rema er ikke fornøyd med at lavpriskjeden «kun» hadde 14 nyåpninger i 2014, og har planer om vesentlig flere i år.

- Målet er å øke takten og åpne 25 nye butikker i år, sia Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000.

Rema hadde ved utgangen av januar 541 butikker i Norge. Rema og Kiwi solgte dagligvarer for nesten 66 milliarder kroner ifjor, samlet sett, og de to kjedene har alene en markedsandel på godt over 40 prosent.

Norgesgruppen, hvor Kiwi er motoren,  har blant andre også kjedene Meny-, Spar- og Jokerkjedene.

- Vi er godt fornøyd med topplinjen og veksten ifjor, og starten på 2015 har vært bra. Vi vokste mer enn markedet i 2014, sa konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen i forrige uke.

Les også:

Øker bonusutbetalingene med over 50 prosent

 

Milliardsmell for Norwegian

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.