Lønnen ble nedjustert til 117 millioner kroner. Året før var ytelsene på 134 millioner kroner, kraftig opp fra 92 millioner kroner i 2012. Ytelsene i 2014 besto blant annet av:

Grunnlønn på 1,7 millioner dollar

Aksjetildelinger for 6,0 millioner dollar

Opsjonstildelinger på 6,0 millioner dollar

Pensjon og andre ytelser på 4,8 millioner dollar.

Ifølge innkallingen til selskapets generalforsamling, rapportert til amerikanske verdipapirmyndigheter SEC, fikk Kibsgaard blant annet bonus for å «i hovedsak» ha nådd alle sine mål for 2014.

Schlumberger-sjefen er trolig den høyest avlønnede nordmann i verden, og knuser ihvertfall alle norske sjefer. Statoils nyutnevnte konsernsjef Eldar Sætre har til sammenligning en avtalt grunnlønn på 7,7 millioner kroner, samt bonus og andre goder som totalt kan gi ham rundt 12 millioner kroner i året, om lag ti prosent av Schlumberger-sjefen.

Kibsgaard har ikke villet kommentere sitt eget lønnsnivå, men har i stedet vist til at dette er styret i Schlumberger sitt ansvar. En av dem som har vært med og gitt Kibsgaard den høye kompensasjonen for 2014, er styremedlem Tore Sandvold, tidligere norsk oljebyråkrat, som heller ikke har villet kommentere lønnsnivået.

Styret i Schlumberger foreslår samtidig at Pål Kibsgaard i tillegg til å være konsernsjef også overtar som styreleder etter Tony Isaac som pensjonerer seg i en alder av 70 år. Det norske Oljefondet er blant eierne av Schlumberger, med aksjer for 5,7 milliarder kroner. Fungerende kommunikasjonssjef Marthe Skaar i NBIM, som forvalter Oljefondet, sier de generelt har som prinsipp at styreleder bør være uavhengig av selskapets ledelse.

– Vi mener dette sikrer best oppfølgning og ansvarliggjøring av selskapets ledelse, samt maktbalanse i selskapets styresett, sier hun.

Skaar kan imidlertid ikke love at de vil stemme mot forslaget om å gjøre nordmannen Kibsgaard til styreleder i Schlumberger.

– Vi kan på nåværende tidspunkt ikke kommentere hva vi vil stemme på selskapets generalforsamling, og vil bruke tiden frem mot generalforsamlingen til å vurdere dette, sier hun.

Les også:

- Apple-bil i 2020  

Kina forbyr sexy bilmodeller

– Han ble jo så rasende

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.