Synne Christiansen (18) får instruksjoner fra kjørelæreren om å tilpasse farten når hun kjører inn i rundkjøringer og veikryss. Christiansens mål er å sikre seg førerkort før sommeren.

– Jeg er veldig nøye og kanskje litt pysete som sjåfør, sier hun.

Forsikringsselskapene står i kø for å følge bilforsikringskundene nøyere opp. Ved å måle sjåførenes kjøring minutt for minutt skal gode sjåfører belønnes med billigere forsikring. Vinnerne kan bli forsiktige unge jenter bak rattet.

– Vi har i dag ikke lov til å skille på kjønn når det skal settes pris på forsikring, selv om vi vet at unge kvinner har lavere risiko enn unge menn. Hvis hun har det kjøremønsteret hun sier hun har, vil hun i teorien kunne få en billigere forsikringspremie, sier pressetalsmann Toralf Rutledal i Tryg.

Flere tester

Som DN omtalte tirsdag, har Tryg Forsikring fått konsesjon av Datatilsynet til et pilotprosjekt der kjøringen til rundt 1000 kunder skal følges ved hjelp av en «svart boks» koblet til bilens «hjerne».

Tryg er ikke alene om å ville prøve ulike former for mer detaljert kartlegging av forsikringskundene.

Rett før jul søkte også Frende Forsikring om konsesjon fra tilsynet. Finansdirektør Eivind Norderud vil ikke avsløre hva slags løsning Frende vil teste ut, men sier følgende:

– Forsikringsselskapene som ikke velger slike løsninger i fremtiden vil sitte igjen med de kundene som kjører mer aggressivt enn andre. Dette er noe vi og andre selskaper gjør for å trekke til oss de kundene som kjører mest forsiktig, og vi håper også å kunne dempe dem som er litt mer hissige på gassen, sier Norderud.

Også Codan Forsikring er på ballen. I en prøveperiode frem til påske kan kunder laste ned en app til smarttelefonen som måler hvor sikkert man kjører.

– Basert på sensorinfo fra telefonen kan vi lage en score på blant annet hvor fort og smidig sjåføren kjører, hvor lenge man kjører sammenhengende og hvilket tidspunkt på døgnet man kjører, sier kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg.

Forsiktige sjåfører kan få opptil 20 prosent rabatt på bilforsikring, forteller Faaberg.

– Dette er et prøveprosjekt for en mer sofistikert måte å prise forsikring på. Trygge sjåfører bør betale mindre, sier hun.

Flere vil følge etter

Geir Trulserud, som leder skadeforsikringsområdet i bransjeorganisasjonen Finans Norge, sier at mer detaljert registrering av bilforsikringskundene vil komme.

– Men det er helt i begynnerstadiet nå, der vi må lære før vi trekker konklusjoner, sier Trulserud, som likevel er positiv til utviklingen.

– Hvis slike tiltak kan redusere dødsfall og alvorlige ulykker, er det svært positivt, sier han.

Datatilsynet er bekymret for at slik registrering har karakter av overvåkning og inngripen i privatlivet. Seniorrådgiver Andreas Hobæk i Datatilsynet tror likevel flere forsikringsselskaper vil prøve seg med lignende løsninger.

– Når en aktør begynner, vil nok flere komme etter, sier Hobæk.

Jubler

Mens Statens veivesen er glad for nye løsninger som kan få sjåfører til å holde fartsgrensen, kan en rekke sjåfører håpe på lavere forsikringspremie enn de har i dag.

Den som vil tjene mest på å få kartlagt kjøremønsteret i detalj, er unge bilførere som kjører som erfarne bilister, mener Toralf Rutledal i Tryg:

– Satt på spissen: En ung mann som kjører som en 60 år gammel kvinne, det vil si en bilfører med defensivt kjøremønster med lav hastighet og veldig kontrollerte oppbremsinger, sier han.

Smart

Synne Christiansen (18) vet om mange venner som har krasjet eller skadet bilen allerede første dag med førerkort, og synes ikke er så rart at unge bilførere må betale høyere forsikring.

Hun synes likevel det er en god idé at de som kjører forsiktig kan få lavere forsikringspremie.

– Det er jo smart at de som viser seg å være flinke får igjen for det, sier hun.

Selv om det vil være foreldrene som betaler forsikringen for at hun skal få kjøre bil den første tiden, er hun positiv til å la forsikringsselskapet følge med på kjøringen hennes.

– Selv om det kan være litt dumt at de kan følge med på hvor jeg kjører, har jeg ikke så mye å skjule. Jeg vil jo ikke at mamma og pappa skal betale for mye for meg heller, sier hun.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.