Etter tre måneder med forhandlinger er det frist ved midnatt natt til lørdag i meklingen mellom Norwegian og de skandinaviske pilotene i selskapet.

- Vi går inn i meglingen uten tillit mellom arbeidstakere og ledelse, sier lederen i Norwegians pilotforening, Halvor Vatnar.

Konkurstrussel

Sammen med Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud frykter Vatnar at Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil svare på en eventuell streik ved å la pilotenes formelle arbeidsgiver, Norwegian Air Norway, gå konkurs.

- For det første er dette en svært risikabel vei å gå for ethvert selskap som lever av tillit. For det andre vil vårt svar være at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle, sier Skjæggerud til NTB.

Spare penger

Norwegian-ledelsen svarer ikke direkte på påstandene, men gjør det klart at målet med meglingen er å få ned kostnadene i selskapet.

- I kjent stil starter Parat megling gjennom mediene. Vi forholder oss til arbeidslivets spilleregler og megler der megling skal finne sted, nemlig hos Riksmegleren, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han viser til at Norwegian endte med et underskudd på 1,6 milliarder kroner ifjor.

- Det er ingen tvil om at vi må omstille for å kunne overleve i framtida og ha et flyselskap med utgangspunkt i Norge, sier han til NTB.

Kreve ny jobb

Skjæggerud sier at Parat-advokatenes vurderinger er krystallklare. Piloter som ved en eventuell streik mister jobben ved en eventuell styrt konkurs - vil ha førsteretten til nye jobber i morselskapet eller et nytt selskap.

Og ikke bare det: Pilotene vil også kreve ansettelser på gjeldende avtaler.

- Dette er derfor ikke en vei for selskapet ut av en konflikt, sier Parat-lederen.

- Justeringer

Sandaker-Nielsen mener på sin side at pilotene er blitt for kostbare.

- Pilotene i Skandinavia har svært gode betingelser og kostnadene må ned, slik vi også har sett hos våre konkurrenter, sier han.

Norwegian mener at endringene de krever er «justeringer i en allerede svært gunstig avtale som omfatter arbeidstid, fleksibilitet, forsikringer og pensjon».

Sandaker-Nielsen gjør det klart at strukturelle endringer ikke er utelukket:

- Vi er i en tøff konkurransesituasjon med omstilling i de fleste flyselskaper, også i Skandinavia. I SAS så vi at pilotene og ledelsen ble enige om nye avtaler for å redde selskapet fra konkurs. Og for eksempel hos Lufthansa flyttes flere og flere flygninger til lavprisselskaper med andre tariffavtaler, sier informasjonssjefen.

Streikebrytere

Vatnar viser til at Kjos - under fjorårets kabinstreik - truet med å benytte streikebrytere.

- Vi har mottatt varsel om sympatiaksjoner fra kollegaer i luftfarten og vi er forberedt på en hard kamp dersom det blir streik fra lørdag morgen. Jeg lover at uansett hva Norwegian vil gjøre får å undergrave en lovlig streik, skal vi kjempe imot, sier pilotforeningens leder til NTB.

Les også: Møtes til megling i slutten av uken

Flere og flere piloter jobber på kontrakter  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.