700 Norwegian-piloter i Norge og Sverige kan gå til streik fra lørdag morgen hvis det ikke blir enighet i meglingen med selskapet. I første omgang blir 70 piloter tatt ut av tjeneste.

Norwegian vil få ned kostnadene knyttet til lønn, pensjon og forsikringer.

En sentral del av meglingen er en forsikringsordning for piloter som mister flyverlisensen, såkalt Loss of Licence. En pilot som mister lisensen får automatisk utbetalt 60 ganger grunnbeløpet i folketrygden, tilsvarende 5,3 millioner kroner. Norwegian betalte rundt 100 millioner kroner for pilotenes ordning, kalt LOL-ordningen, ifjor. Pilotene fordelsbeskattes for forsikringen, men utbetalingen er skattefri.

Har utløst forsikringen

Fire av Norwegian-pilotenes tillitsvalgte sitter i forhandlinger hos Riksmekleren. To av de fire pilotene, som er 38 og 49 år gamle, skal allerede ha søkt om å få utbetalt forsikringen. Etter det DN forstår, har de to fått en legebekreftelse. Deretter er behandlingen av forsikringen igangsatt i operativ avdeling i selskapet. Blir pilotene fratatt flyvedyktighet, så blir million­beløpet overført.

Norwegian-pilotene er i megling med selskapet, og kjemper for en gunstig forsikringsordning som kan gi over fem millioner kroner utbetalt.
Norwegian-pilotene er i megling med selskapet, og kjemper for en gunstig forsikringsordning som kan gi over fem millioner kroner utbetalt. (Foto: Mikaela Berg)
Deretter kan de to fortsette i annen jobb i selskapet.

Pilotenes tillitsvalgte vil ikke svare på om det er problematisk at to av pilotene kjemper for å beholde en gullkantet forsikringsordning som om kort tid kan havne på konto.

– Vi merker oss at midt under meglingen kommer det utspill i mediene om tillitsvalgtes helse. Helseopplysninger er personsensitiv informasjon. Utover det har vi ikke noen kommentar, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat.

DN har fått beskjed om at de to pilotene ikke vil å uttale seg om forsikringen fordi de sitter i megling.

Vil halvere forsikringen

Norwegian vil ikke si om de kjenner til at de to tillitsvalgte venter på å få utbetalt forsikringen.

Norwegians Anne-Sissel Skånvik mener forsikringsordningen er for dyr. Foto: Klaudia Lech
Norwegians Anne-Sissel Skånvik mener forsikringsordningen er for dyr. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
– Personalforhold kommenterer vi ikke, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i selskapet.

Hun vil bare kommentere ordningen generelt, og viser til at pilotforeningen for noen år tilbake fikk gjennomslag for å øke utbetalingen fra 30 til 60 ganger grunnbeløpet.

– Fra å ligge stabilt på noen få tilfeller i året gikk det opp til 19 tilfeller i 2014 og bare i løpet av 2015 er fem tilfeller innvilget. Denne forsikringsordningen er blitt meget kostbar. Det gjelder også for de ansatte, fordi alle med personalforsikringer blir fordelsbeskattet.

– Hva tenker du om at pilotene har forhandlingspersoner som selv har bedt om å få forsikringen utbetalt?

– Hvem som sitter i NPUs forhandlingsdelegasjon har ikke arbeidsgiver noen formening om, sier Skånvik.

Tariffavtalen med pilotene utløp 1. november 2014. Norwegian vil at den nye avtalen skal gjelde fra denne datoen, og dermed få tilbakevirkende kraft.

Mister billettinntekter

Mens streikefaren truer Norwegian skal mange passasjerer ha begynt å se seg om etter alternativ transport fra lørdag.

SAS har merket en større etterspørsel i billettsalget, og tror streiketrusselen er en del av forklaringen.

– Vi har i utgangspunktet ganske fulle fly til helgen, men merker nå en større pågang i bestillingene fra helgen av enn det som er vanlig, sier informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS.

Norwegian forsøker å redusere effektene av streik ved å endre billetter og bruke piloter som ikke er tatt ut i streik.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Norwegian advarer ansatte: Nå kommer presset fra de gamle selskapene