– Markedet for e-handel innen dagligvarer i Norge vil i løpet av kort tid utgjøre vel ti milliarder kroner, og de store kjedene følger nøye med på hverandre. E-handel er veldig kapitalkrevende, men hvis du har et godt konsept kan det være en stor fordel å være tidlig ute, sier Arne Matre, partner i revisjons- og rådgivningsselskapet EY.

Matre anslår dagens nettsalg av matprodukter i Norge til å ligge mellom en og to milliarder kroner, men påpeker at det ikke finnes nøyaktige tall. EY har intervjuet 110 ledere i dagligvarehandelen og matvareindustrien om de viktigste trendene i de nordiske markedene frem til 2020. Tro på en sterk vekst i e-handel trekkes frem i en fersk rapport som Arne Matre la frem for den norske delen av bransjen torsdag kveld.

– De store aktørene i Norge har bevisst bremset litt opp i utviklingen av e-handelsløsninger. Coop og Ica satser for eksempel på dette i Sverige. I Norge er det små selskaper som setter i gang, og de mangler kapital og vil få utfordringer med å tilby konkurransedyktige priser, sier Matre.

Priser mellom Rema og Meny

En liten aktør i sterk vekst er Kolonial.no as, som samarbeider med landets nest største dagligvarekjede Rema 1000. Daglig leder Karl Alveng Munthe-Kaas vil kapre en andel av det samlede dagligvaremarkedet i kjedebutikkene som ifjor var på 160 milliarder kroner, ifølge analyseselskapet Nielsen.

– Vi ser ikke noen grunn til at nordmenn, som er mer på nett, skal handle mindre dagligvarer på nett enn briter. Jeg tror netthandelen vil stå for opp mot ti prosent av dagligvaresalget i 2020 og at omsetningen kan komme opp i 20 milliarder kroner, sier Munthe-Kaas.

Kolonial.no tilbyr kundene å bestille via nett og plukke opp varene på 18 ulike steder i Oslo, Asker og Bærum, eller man kan få handlekurven levert på døren mot et gebyr. Denne uken åpnet de seks nye utleveringspunkter. Selskapet er forsiktig med å opplyse omsetningstall av konkurransehensyn, men Munthe-Kaas hevder Kolonial.no selger matvarer for et syvsifret beløp i uken.

– På grunn av innkjøpssamarbeidet med Rema 1000, ligger prisene våre mellom hva Rema og Meny kan tilby sine kunder. Vi er altså billigere enn nærbutikken til folk flest, sier medgründer Mats André Kristiansen.

Vil ikke røpe planer

Coops kommunikasjonsdirektør Kristin Paus mener netthandel er et spennende område, men at selskapet ikke har umiddelbare planer om å starte med dette selv. Rema 1000 opplyser at selskapet ikke gjør noe på området utover Kolonial.no-samarbeidet.

– Der holder vi kortene tett til brystet. Det er ikke slik at vi ikke har noen planer for netthandel, men dette er forretningssensitiv informasjon, sier Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, som blant annet har kjedene Kiwi og Meny.

– Jeg vil bli svært overrasket om de største dagligvarekjedene ikke etablerer kommersielle e-handelsløsninger i de største norske byene i løpet av to til tre år, sier Arne Matre.

Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no venter økt konkurranse fremover.

– Foreløpig er vi ganske ensomme, men jeg tviler på om vi får forbli det. Vi er i dag den klart best posisjonerte nettaktøren innen dagligvarer, og konkurrerer først og fremst mot de tradisjonelle matbutikkene.

Les også:

- Jeg er ikke sikker på at det er en boble, men det ligner

Går rett til topps i DNB Markets

Solgte 35-millioners villla(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.