Styreleder Bjørn Kise i Norwegian snakket til pressen etter å ha avsluttet et omlag seks timers langt hasteinnkalt styremøte mandag.

- Det er en alvorlig situasjon for oss, og for hele selskapet. Det kan komme til å eskalere og utvikle seg videre , sier Kise.

Så langt er 70 piloter i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) tatt ut i streik, etter at meglingen ikke førte frem fredag. Onsdag trappes streiken opp til å omfatte 650 piloter.

Ikke diskutert

På mandagens styremøte har lavprisflyselskapets skjebne videre bitt diskutert, men konkursalternativer har ikke vært tema, opplyser Kise.

Ifølge Finansavisen ønsket toppsjef Bjørn Kjos en konflikt slik at Norwegian kan slå datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) konkurs. Søndag kveld omtalte Dagbladet en intern melding Norwegian-pilotenes fagforening, Norwegian Pilot Union (NPU), sendte ut til sine medlemmer. Der fremgår det at pilotene frykter at datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) skal slås konkurs. NPU-leder Halvor Vatnar ville mandag ikke kommentere hvorvidt de nå stålsetter seg for en konkurs.

- Er det aktuelt for dere å slå NAN konkurs?

- Det har ikke vært diskutert, svarer Kise mandag ettermiddag.

Styrelederen sier at selskapet «helt sikkert ikke kan overleve i nåværende størrelse», og mener selskapet må innrette seg etter en struktur som er bærekraftig for fremtiden - rent økonomisk sett.

- Situasjonen for våre aksjonærer er at de har vært med oss i veldig mange år og aldri fått utbetalt en krone i utbytte.

- Alvorlig situasjon

Forholdet mellom piloter og andre som jobber i Norwegian, er på frysepunktet, forteller ansatte på hovedkontoret: Streiken splitter de ansatte: - Jeg jobber overtid så lenge det er nødvendig

- Nå har vi hatt styremøte i holdingselskapet i Norwegian og gjort en ganske grundig gjennomgang av tarifforhandlingene som har skjedd i datterselskapet NAN. Og hatt gjennomgåelse av de kravene som bakgrunnen for konflikten og situasjonen som selskapet er i, sier Kise.

Måten pilotene nå opptrer på, gjør arbeidsplassene langt mer utrygge enn de var, mener han.

- Vi prøver å innrette oss på en slik måte som gjør at Norwegian kan overleve, sier Kise.

- For at vi skal kunne sikre alle interessene rundt vårt selskap, må vi følge den planen som er lagt opp til, og dette er en plan som nå forsøkes reversert. Det er to år siden vi besluttet den fremtidige strukturen i konsernet, sier han.

Avlyste møte

Mens styret i Norwegian var samlet på Fornebu, ble det klart at 650 organiserte piloter i Norwegian Pilot Union (NPU) har signert en felles lojalitetserklæring.

- De gir NPU og Parat fullmakt til å forhandle en ny avtale på vegne av alle medlemmer, sier Hans-Erik Skjæggerud i Parat.

Styret i Norwegian skal ifølge Kise ha tatt initiativ til møte med pilotene både søndag og gjentatte ganger mandag. Det avtalte møtet mellom partene ble imidlertid avlyst mandag ettermiddag.

- Samtidig har vi en konflikt i NAN, og der skal den konflikten løses, sier han.

Som styreleder er Kise avskåret fra å delta i tariffforhandlinger.

- Men her har altså pilotene fremsatt et krav om at de skal ha en tariffavtale med et annet selskap enn det de er ansatt i. Man må ha arbeidsavtale med det selskapet man er ansatt i, uttalte han etter styremøtet.

 

Les alt om saken:
Norwegian-piloter avlyste møte med ledelsen
Streiken splitter de ansatte: - Jeg jobber overtid så lenge det er nødvendig
650 piloter samler seg mot Bjørn Kjos
Avis: Norwegian-selskap kan bli nektet drivstoff i Europa
Skjebnemøtet til Norwegian er i gang  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.