- Vi har dessverre ikke noe valg. Fra i morgen av blir det full gass. Ikke en eneste skandinavisk pilot i Norwegian er på jobb i morgen, sier leder Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Union.

I ettermiddag var hele styret i pilotforeningen samlet et sted i Oslo sentrum for å få på plass de siste detaljene rundt streikeopptrappingen onsdag morgen.

- Det er mange som skal kontaktes, og en god del brikker som må på plass, sier Alf Hansen.

70 piloter har vært i streik siden lørdag morgen, men i morgen trappes streiken opp kraftig: 686 piloter, inkludert sympatisstreikerne fra Den svenske pilotforeningen, står klare til å streike hvis ikke partene blir enige. Norwegian kansellerte 17 avganger fra flyplasser i Norge, Sverige og Finland tirsdag. Onsdag blir hele 75 prosent av innenriksflyvningene rammet: Her kan det bli fullt trafikkaos i morgen

For det er ingen løsning i sikte, ifølge Halvor Vatnar.

Stiller når som helst og hvor som helst

- Hvordan er stemningen blant pilotene nå?

- Vi er offensive, kamplystne og fulle av streikelyst.

- Hvor lenge er dere innstilt på å streike?

- Det har jeg ingen kommentar til. Men vi har sagt til Norwegian at vi stiller når som helst og hvor som helst for å starte forhandlinger om realitetene i en ny tariffavtale, sier Vatnar.

Han sier at pilotene fortsatt har håp om å nå frem på de helt essensielle, prinsipielle punktene.

- Det vi krever er blant annet en tariffavtale med en reell arbeidsgiver og felles konsernansiennitetsliste, sier han.

- Men partene sto langt fra hverandre da vi gikk fra meglingen fredag kveld, vedgår Vatnar.

- Har bygd seg opp en del kamplyst

Ifølge styret i pilotforeningen burde det ikke ha kommet som lyn fra klar himmel at konflikten med Norwegian-ledelsen endte i streik denne gangen.

- Pilotene var klare for dette nå. De siste tre-fire årene har det bygd seg opp en del kamplyst, sier Oddbjørn Holsether.

- Vi har forhandlet i fire måneder, så man skjønte nok hvor det bar, sier Halvor Vatnar.

Han legger ikke skjul på at tilliten til ledelsen er borte:

8. mai 2012 undertegnet Norwegian-sjef Bjørn Kjos en erklæring der det blant annet heter at ved oppstart av nye flyruter og baser utenfor Skandinavia, kan selskapet bruke innleide piloter i en periode på inntil to år.

Dette har flyverne tolket som at innleide piloter ikke skal brukes på flyruter i og fra Skandinavia. Avtalen inneholder også en bestemmelse om at den skal gjelde i minimum tre år.

Men allerede i november 2013 undertegnet Kjos en ny erklæring om pilotansettelser. I denne er den skandinaviske dimensjonen utelatt. Derimot heter det at erklæringen erstatter erklæringen fra 8. mai 2012. Endringen kan i realiteten innebære at piloter fra andre land flyr i Skandinavia, med helt andre lønns- og arbeidsbetingelser: Piloter beskylder Kjos for avtalebrudd

Les også: Vil svarteliste piloter som bidrar til streikebryteri

Siste nytt om saken:
– Norwegian permitterer 800 kabinansatte
Kutter Norwegian-kursmål med 130 kroner
Mener Norwegian er nær lånebrudd
Norwegians nest største eier forventer lønnsom løsning
17 Norwegian-avganger er kansellert tirsdag
Norwegian-kunder flykter til SAS

Eva Grinde: Beinhard maktkamp dnPlus  (NB. krever innlogging)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.