Pilotstreiken i Norwegian skaper ikke bare frustrasjon blant selskapets passasjerer i Skandinavia. Selskapets aksjonærer har også måttet se store verdier fordufte som følge av konflikten.

Siden meglingen mellom pilotene og Norwegian-ledelsen startet forrige torsdag har Norwegian-aksjen falt nær 15 prosent på Oslo Børs. Det betyr at markedet nå priser egenkapitalen i selskapet til 7,1 milliarder kroner, en reduksjon på 1,3 milliarder kroner i løpet av de siste fem handelsdagene.

Og den som har tapt mest av alle: Bjørn Kjos.

Solgte før jul

Gründeren og toppsjefen må konstatere at han har hatt et papirtap på rundt 250 millioner kroner siden meglingen startet. Gjennom investeringsselskapet HBK Invest kontrollerer Kjos personlig rundt 21 prosent av aksjene i Norwegian.

Styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian, som er medeier i HBK Invest, har hatt et papirtap på rundt 24 millioner kroner siden meglingen startet.

Både Kjos og Kise er imidlertid vant til å se formuen svinge mye i verdi. I løpet av vinteren 2013 kunne Kjos personlig konstatere at han hadde blitt nesten dobbelt så rik i løpet av få måneder på grunn av kraftig verdistigning på aksjene i selskapet.

Og selv om papirtapet har vært stort de siste dagene, er aksjene hans fremdeles verdt over 1,5 milliarder kroner (se tabaell nederst i saken).

Så langt har Kjos og Kise tatt ut lite av verdiene de har vært med på å skape i flyselskapet. Før jul solgte de to riktignok unna aksjer for over 183 millioner kroner. Den gangen oppga ikke de to årsaken til nedsalget.

Ikke ute etter penger

Tidligere har imidlertid Kjos og Kise begrunnet nedsalg med betaling av formuesskatt. Og særlig mye utbytte har de to heller aldri bevilget seg.

- Det var vel en gang vi tok ut utbytte, men det var for å betale formueskatten, sa styreleder Bjørn Kise til DN sommere.

- Og da måtte vi skatte av det også, la han til og lo.

Ifølge Kise har penger aldri har vært drivkraften.

- Målsettingen både for Bjørn og meg selv har jo aldri isolert sett vært økonomisk gevinst, det har mer blitt en konsekvens og et resultat av å bygge og å få i gang dette. Vi er jo begge i 60-årene, og hadde vi vært ute etter penger, hadde vi nok solgt selskapet for lenge siden og pensjonert oss, sa Kise for to år siden.

Har tapt penger før

Kjos har tidligere også avslørt at han vet hvordan det er å tape penger i flybransjen.

Historien om flyselskapet Norwegian startet egentlig da Kjos var ferdig med flybransjen. Den tidligere jagerflypiloten jobbet som advokat da noen tidligere kollegaer av ham ringte og spurte om han kunne hjelpe dem med et flyselskap som hadde problemer.

- Jeg svarte at dere hjelper jeg ihvertfall ikke. Piloter er overbetalte og jobber for lite, fortalte Norwegian-sjefen på en konferanse for fire år siden.

Han endte likevel opp med å hjelpe til. Han fikk også jobben med med å plassere selskapets aksjer. Det var tidkrevende og responsen var langt fra overveldende.

- Det endte med at jeg signet opp for resten av aksjene. Jeg kom baklengs inn i denne businessen her, fortalte Kjos.

Etter et krunglete første tiår tok selskapet for alvor opp konkurransen med SAS på begynnelsen av 2000-tallet. 

- Vi dundret i vei med fire fly og regnestykket viste at dette skulle gå bra. Herregud så mye penger vi tapte!

Senere fulgte priskrig på priskrig med konkurrenten.

- Prisene stemte ikke med regnestykket. Trodde vi prisene skulle komme opp igjen? Nei, vi kunne ikke det. Kostnadene må ned! Hvordan får vi kostnadene ned? Jo, vi må ha flere passasjerer. Hvordan får vi flere passasjerer? Jo, vi må ha flere fly!

- Fire fly fungerer ikke, vi må ha åtte! Det var ikke så stor velvilje, men matematikken viste det, så vi dro til og gikk fra 80 millioner kroner til 160 millioner kroner i tap, gapskrattet Kjos.

Dette har de tapt

 

Fortvilede Norwegian-passasjerer: - Vi må kjøpe nye billetter
00:00
Publisert:
 

Les også:

Streikende piloter fikk tommel opp av reisende  

35.000 passasjerer rammes av pilotstreiken  

Les alt om Norwegian her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.