Parat mener Norwegian bryter arbeidsmiljølovens bestemmelser om innleie av arbeidskraft. Ansettelsesforholdene kan havne i retten.

De streikende Norwegian-pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), men flyr for morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS). Mens Norwegian regner dette som tjenesteleveranse, mener fagforbundet Parat at dette er snakk om innleie, og dermed forbudt, skriver Klassekampen.

– Om det å leie inn piloter er å regne som tjenesteleveranse, vil det være åpent for enhver fabrikk å omdefinere enhver produksjonsarbeider til tjenesteleverandør, samtidig som de fortsetter å gjøre samme jobb. Da har man erstattet fast ansatte med innleie, og det er ikke lov i Norge, sier advokat Christen Horn Johannessen i Parat til avisen.

Parat mener pilotene har krav på fast ansettelse i morselskapet, noe de er villig til å gå til retten for.

Leder Atle Sønsteli Johansen i LOs juridiske avdeling sier på generelt grunnlag at midlertidige ansettelser og innleie er begrenset til vikariater, eller når arbeidet skiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten.

Hos Norwegian avviser man at pilotene i NAN fungerer som innleid arbeidskraft.

– NAN gjør to ting: De leverer fly med besetning, og i tillegg leverer de pilottjenester. Pilotene er da ikke å regne som innleide i arbeidsmiljølovens forstand, sier advokat Tarjei Thorkildsen, som er juridisk rådgiver for ledelsen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: – Norwegian Air Norway juridisk snart konkurs



  Tre måter markedet kan tolke Norwegian-streiken på


Kjos vil leie inn flere fly