For tre år siden var norsk utdannelsesteknologi, såkalt EdTech, en liten bransje med en håndfull selskaper.

Men på den store SXSW-messen i Austin har norske selskaper denne gangen eget hus, og har samlet store folkemengder hver dag, forteller Heidi Arnesen Austlid i IKT Norge.

– De norske selskapene er flinke til å dra samlet i flokk, og Kahoot har dratt med seg de andre selskapene, sier hun.

Kahoot er et quiz-spill som ofte blir brukt i læringsøyemed, ved at en lærer lager en quiz med ­spørsmål om temaet klassen jobber med.

– Kahoot har 20 millioner brukere i det amerikanske markedet, sier Austlid, som anslår at den norske EdTech-bransjen nå består av nesten 50 selskaper, og er klart mest vital i Norden, sier Austlid.

Da DN skrev om Kahoot i november hadde det 12 millioner brukere. Nå er det oppe i 30 millioner, ifølge Johan Brand, medgründer i Kahoot.

Vill vekst

Brand mener det er enorme muligheter i dette markedet.

– Målet er verdensherredømme. Du skulle nesten tro vi tuller, men det er helt seriøst. Det er ingen grunn til at det nye Google for utdannelse ikke skal komme fra Norge, sier han, og beskriver Kahoot som en «spillbasert læringsplattform».

– Det handler om å etablere merkevaren som en permanent del av klasserommet. Vi åpner kontor i Austin, både for å komme nærmere brukerne og samarbeidspartnere, sier han.

Tjenesten er i utgangspunktet gratis, og selskapet skal tjene penger på tilleggstjenester.

Blant flere andre norske som er representert på messen, er Creaza og Kikora.

– Vi er det mest brukte digitale læremiddelet for matematikk i Norge i dag, og står på trappene til å ekspandere til Sverige, Danmark og USA, sier Johan K. Vik i Kikora.

Carl Morten Knudsen i Creaza fremhever samarbeidet mellom selskapene.

– Vi kan samarbeide både produktmessig og ved å ta med hverandre til ulike markeder og møtepunkter, sier Knudsen.

Klynger seg

Under SXSW-messen samarbeider IKT Norge og det kommunalt eide Oslo Business Region om Oslolounge, et eget hus der man i ti dager viser frem norsk teknologi. Kommunen involverer seg også ved å inngå en samarbeidsavtale med Austin og London på messen.

Målet er å få norsk utdannelsesteknologi ut i verden. Det norske markedet alene er for lite til å tjene gode penger, påpeker Austlid.

Blant dem som jobber for å styrke denne sektoren er Rolf Assev. Han var sentral i oppbyggingen av nettleserselskapet Opera, og er nå partner i Startup Lab i Oslo samt styreleder i WeWantToKnow, selskapet bak den populære Dragonbox-appen.

– Vi søker om 2–3 millioner kroner i offentlige klyngemidler, sier Assev.

– Hvordan fungerer en slik klynge?

– Det er medlemsbedriftene som bestemmer hva man fokuserer på. Denne klyngen skal fokusere mye på salg og eksport. Det er prosjektbasert, og medlemmene bestemmer selv hva de vil være med på, sier Assev.

Han mener det er svært store fordeler ved å jobbe tett sammen, og mener det norske miljøet er svært åpent, og at folk er flinke til å åpne dører for hverandre.

Investeringsboom

Amerikanske selskaper som driver med utdannelsesteknologi, hentet inn totalt 1,36 milliarder dollar i 2014, ifølge en rapport fra EdSurge. Tallet stemmer godt med analyser fra CB Insights, som peker mot en tredobling av investeringene mellom 2010 og 2014. Selskaper som Open English, Tutor Group og Knewton har hver hentet inn over 100 millioner dollar.

– Det er ikke så rart, for det har skjedd lite innen utdannelse de siste hundre årene. Nå kommer det til å skje veldig mye, og da følger det mye penger med, sier Assev, og viser til at alle nå plutselig er online, med mobilt internett, og at dette åpner nye muligheter for læring, også utenfor skolen.

For å lykkes, er det viktig å få med lærerne, og helst bør norske selskaper kunne få sine første kunder i Norge, mener Assev.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.