– Vi er i ekstase over avtalen. Samarbeidet med filmstjernen vil være en viktig døråpner for oss på det amerikanske markedet, sier Tine Mollatt, designer og gründer bak ByTimo.

Skuespilleren Gwyneth Paltrow er verdenskjent fra filmer som «Iron Man», «Shakespeare in Love» og «Den talentfulle Mr. Ripley». Hun er venn med kronprinsesse Mette-Marit og var tidligere gift med Chris Martin, vokalist i bandet Coldplay.

Gjennom nettsiden Goop driver Paltrow nettbutikk der hun deler tips om mote, kosthold og trening til flere hundre tusen amerikanske lesere. Nå har skuespilleren utviklet en egen kjolekolleksjon sammen med det norske klesmerket, som skal lanseres på Goop i begynnelsen august.

– Gwyneth Paltrow har vært svært engasjert i prosessen. Det er stas at hun vil satse på oss, med tanke på at hun kan velge på øverste hylle når det kommer til designerkjoler, sier Mollatt.

Hun kan ikke kommentere de økonomiske detaljene i samarbeidsavtalen fordi den er taushetsbelagt.

– Paltrow har utarbeidet kolleksjonen ved å kombinere kolleksjonen jeg har utviklet med Pia Tjeltas design med vår egen hovedlinje. Vi har i flere måneder jobbet med å utvikle prototyper som viser hvordan den vil bli seende ut.

Hemmelige forhandlinger

Forhandlingene mellom ByTimo og Gwyneth Paltrow begynte høsten 2014 etter at skuespilleren la ut et bilde av seg selv iført en kjole signert det norske klesmerket. Antrekket, som var utviklet i samarbeid med den norske skuespilleren Pia Tjelta, fikk raskt et skred av «likes» og kommentarer på billedtjenesten Instagram.

Forhandlingene mellom ByTimo og Gwyneth Paltrow (til høyre) begynte høsten 2014 etter at skuespilleren la ut et bilde av seg selv iført en kjole signert det norske klesmerket.
Forhandlingene mellom ByTimo og Gwyneth Paltrow (til høyre) begynte høsten 2014 etter at skuespilleren la ut et bilde av seg selv iført en kjole signert det norske klesmerket.

– Det er selvsagt veldig stas at Gwyneth Paltrow og Goop falt for kjolene. Da hun først la ut et bilde av seg selv i et av plaggene fra den første kolleksjonen var det nærmest uvirkelig. Det har også vært spennende å oppleve hvor involvert hun har vært i utviklingen av den nye kolleksjonen eksklusivt for Goop, som jeg synes er blitt veldig fin!, sier Pia Tjelta.

Samarbeidet med Paltrow er en del av en større satsing klesmerket ByTimo har på det amerikanske markedet.

– USA er et av markedene vi satser tyngst på de neste årene, sier Tine Mollatt, som har opprettet et eget kontor i New York. Et visningsrom i Los Angeles er også på plass.

Hun tar seg av den kreative delen av virksomheten, mens datteren Elisa jobber med konseptutvikling og strategi. Etter ti år på markedet eksporterer ByTimo, som nå har 38 ansatte, til land som Kina, Frankrike, Tyskland, Japan, Nederland og Sverige. Totalt finnes produktene på 21 markeder og i 1100 butikker. Omsetningen var 75 millioner kroner i 2014, en liten nedgang sammenlignet med 2013.

– Resultatet endte omtrent i null som følge av valutasvingninger og tøffe tider for flere av våre innkjøpere i eurosonen. Vi har også en del kostnader relatert til videreutvikling av varemerket, sier Elisa Mollatt.

Hun fullførte sommeren 2014 utdannelsen i forretningsutvikling og ledelse ved moteskolen London School of Fashion før hun valgte å ta lederjobben i morens selskap.

– USA er et av verdens tøffeste markeder, og mange norske aktører har brent seg. Hvordan skal dere lykkes bedre?

– Jeg henter mye inspirasjon fra vintage når jeg utvikler nye kolleksjoner, og amerikanerne liker vår evne å forene det moderne med det nostalgiske. Da vi ble tatt inn i sortimentet til butikken Anthropologie, ble varene utsolgt på en uke, sier Tine Mollatt.

Varsler eksport-vekst

ByTimo er ikke alene om å se vekstpotensial i det amerikanske markedet. Sterk dollar og økt forbruk har fått en rekke aktører, deriblant We Norwegians og Helene Westbye, til å satse i USA. Mens de økonomiske utsiktene er dystre for flere land i eurosonen, forventer Det internasjonale pengefondet (IMF) sterkere vekst i USA i år. Mario Ortelli, senioranalytiker i selskapet Bernstein, mener de positive markedsutsiktene vil få flere europeiske luksusprodusenter til å styrke tilstedeværelsen på det amerikanske markedet.

– Den sterke dollarveksten vil få flere europeiske luksusaktører til å satse på eksport til det amerikanske markedet. Jeg tror også en rekke aktører som tidligere har satset i Asia vil vende blikket vestover igjen, sier Ortelli til Bloomberg.

Fredag ettermiddag kostet én dollar litt over 8 kroner, og flere eksperter mener den vil forbli dyr i flere år fremover.

– Dollaren holder seg sterk, og vi tror den vil ligge på 8 kroner også mot slutten av 2016, sier valutaanalytiker Ole Håkon Eek-Nilsen i Nordea til DN.no.

DN lyktes ikke å få en kommentar fra Goop om samarbeidet fredag ettermiddag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.