-Vi vet ikke så mye mer enn det presseskrivet de la ut i går, sier daglig leder Mats Alver i Blender Agency som har agenturet på motemerket Marc by Marc Jacobs i Skandinavia.

Ifølge Jacobs’ offisielle nettside skal sidekolleksjonen Marc by Marc Jacobs fases ut som eget varemerke, mens det vil utvikles mer prisgunstige alternativer under hovedmerket Marc Jacobs.

- Vi vet svært lite per i dag, bortsett fra at vi skal fortsette å jobbe med varemerket. Vi ser positivt på det. Moteverdenen er dynamisk, så forandringer må man bare regne med. Er man ikke omstillingsvillig, så taper man, sier Alver som har ventet på forandringer helt siden designer Marc Jacobs i 2013 annonserte sin avgang som kreativ leder i motehuset Louis Vuitton som eies av luksusgiganten LVHM. LVHM eier majoriteten av varemerket Marc Jacobs sammen med blant andre designeren selv.

Varer på vei

De siste innsalgene av Marc Jacobs-produkter til butikker i Skandinavia ble ifølge Alver gjort for bare tre uker siden. Dette er produkter som skal leveres til butikkene fra juli til september.

-Da kommer det nye varer i butikkene, sier han.

Marc Jacobs-produktene utgjør ifølge Alver rundt 20 prosent av omsetningen i Blender. Det andre store varemerket i porteføljen er Michael Kors.

-Vi sitter på gjerdet og vil vel få mer informasjon i løpet av april, mai, sier Alver.

Omprofilerer butikkene

Blender er også medeier i de to Marc by Marc Jacobs butikkene i Oslo sentrum, sammen med blant andre Søylen Eiendom som står bak luksusvarehuset Eger.

-Vi regner med at butikkene blir omprofilert til den nye profilen. Det er det vi jobber for og det er vel ikke grunn til å tro noe annet enn at det vil skje. Så må vi se nærmere på hvordan konseptet blir, sier partner Carl Erik Krefting i Søylen Eiendom.

Han har tidligere uttalt at Marc by Marc Jacobs også er det varemerket som selger desidert best per kvadratmeter på Eger. Merkevarebutikken ligger rett ved siden av Eger.

- Det har blitt noe endringer etter at vi fikk egen butikk, men det er absolutt et veldig godt varemerke også på Eger, sier Krefting som har oppfattet det slik at en del av de mindre accessoirene i Mark by Mark Jacobs-porteføljen forsvinner, mens det fortsatt vil være godt utvalg av Marc Jacobs-vesker.

-Vi tror ikke dette blir noe problem, men snarere et løft for merkevaren, sier Krefting.

Ifølge Krefting er også butikken i Øvre Slottsgate blant de Marc Jacobs-butikkene i verden med høyest omsetning per kvadratmeter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.