Det nye sjøselskapet, som skal ha base på Vestlandet, har internasjonale ambisjoner, heter det i en pressemelding som ble sendt ut torsdag.

Hensikten med utredningen er å avklare om det er grunnlag for å etablere et finansielt og operativ sterkt sjøselskap.

- Det er viktig for å kunne møte de utfordringene ferjenæringen står overfor nasjonalt og internasjonalt. Siktemålet er et selskap som er sterkt nok til å konkurrere effektivt om de største ferjeoppdragene i Norge, i forventet konkurranse med internasjonale aktører. I tillegg er det ønskelig å kunne møte fremtidige bortfall av norske ferjesamband med egen satsning internasjonalt. Utnyttelse av teknologiske sprang innen fremdriftssystemer og nye, miljøvennlige energiløsninger vil kreve betydelig kompetanse og store investeringer, som et større selskap bedre vil tiltrekke seg, står det i meldingen.

Det påtenkte selskapet vil bli en solid aktør, både regionalt og nasjonalt.

Selskapet vil ha nødvendige forutsetninger for fremtidig satsing internasjonalt. Dette vil være av stor betydning sett opp mot de strategiske og kommersielle utfordringene ferjenæringen i dag står ovenfor.

- Vil bli en solid aktør

Norled og Fjord1 skal i perioden fremover utrede grunnlaget for det nye selskapet, og utarbeide et felles forslag til hvordan det nye selskapet kan etableres.

Norled AS har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Selskapet har mer enn 1.200 ansatte og omsetter for 2 milliarder kroner årlig. Norled AS er et heleid datterselskap av Det Stavangerske Dampskibsselskap AS.

Fjord1 har virksomhet fra Finnmark i nord til Rogaland og Buskerud i sør. Kjerneområdet er sjøtransport med bilferjer og passasjerbåter, med tilknyttet reiselivs og catering ombord.

Fjord1 AS er eid av Sogn og Fjordane fylkeskommune med 59 prosent, og av Havilafjord med 41 prosent. Selskapet har snaut 1300 ansatte og nærmere 80 fartøy, både ferjer og hurtigbåter. Selskapet omsatte for 2,3 milliarder kroner i 2014. Fjord1 har hovedkontor i Florø. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.