Luftfartstilsynet tror likevel alvorlig helsetilstand hos flygere er underrapportert.

Fredag ble det kjent at piloten Andreas Lubitz (27), som styrtet Germanwings-flyet inn en fjellvegg og tok med seg 149 personer i døden, mottok behandling. Han skjulte dette og jobbet likevel.

- At en pilot er alvorlig syk og holder det skjult for arbeidsgiver, kunne skjedd i Norge også. Når det er sagt, så har Norge en spesiell bestemmelse i helsepersonelloven som innfører et ekstra lag med sikkerhet, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.

Han mener det likevel er grunn til å tro at disse bestemmelsene ikke er godt nok kjent for norsk helsepersonell

Mangelfull kjennskap

- Som i andre europeiske land har Norge streng taushetsplikt, men for helsepersonell er det ett unntak: Når de behandler innehavere av flysertifikat har de en plikt å gi melding til Luftfartstilsynet om de blir kjent med at en person ikke oppfyller helsekravene til flysertifikat, sier han.

Strand opplyser at Luftfartstilsynet får noen slike meldinger, særlig når det gjelder alvorlige ting.

- Men antall meldinger vi får inn gir oss god grunn til å tro at mange leger ikke er kjent med opplysningsplikten de har etter helsepersonelloven. Det kan også være at de ikke er kjent med kravene som stilles til piloters helsetilstand, sier han.

Problematisk

Strand mener omstendighetene rundt Germanwings-flyet åpner for en debatt. Han mener flere land som ikke har samme ordning som Norge, altså at taushetsplikten settes til side for piloter, bør innføre det.

- Bør man melde fra når det er utstedt en sykemelding?

- En sykemelding er en tilstand som gjør at man ikke skal kunne fly uten nærmere avklaring, og hvis den er over tre uker må pilot til en spesialisert flylege for å bli godkjent. Har man gått til annen behandler, plikter pasienten selv å melde fra om sykemeldingen. I dette tilfellet ser det ut til at det ikke er gjort. For å unngå dette bør legen i hvert fall melde fra når diagnosen er alvorlig og de frykter at piloten ikke selv forstår eller aksepterer at vedkommende er syk, sier Strand.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.