Kun 19 prosent av de spurte svarer at de i 2014 valgte Norwegian da de dro på jobbreise utenlands. Ett år tidligere var Norwegians andel 33 prosent. Det viser en undersøkelse Norstat har gjort for reisebyråkjeden Berg-Hansen.

Samtidig økte SAS sin markedsandel fra 38 til 47 prosent innenlands. Også utenlands vinner SAS terreng med en økning fra 49 til 51 prosent av jobbreisepassasjerene, mens Norwegian falt fra 37 til 32 prosent. I sum (både innenlands og utenlands) har SAS økt sin andel av jobbreisende fra 47 til 50 prosent, mens Norwegians andel har sunket fra 36 til 29 prosent.

«Tror det stemmer»

– Dette er hva de jobbreisende selv forteller. Så lenge det ikke finnes eksakt statistikk som viser fordelingen mellom jobb- og privatreiser samt det faktum at stadig flere jobbreisende velger billigbilletter, er det heller ikke mulig å slå fast om dette er et faktum. Men jeg tror det stemmer, sier administrerende direktør Per-Arne Villadsen i Berg-Hansen.

Norstat-undersøkelsen er basert på et tilfeldig utvalg nordmenn.

– Norwegian scorer best på pris, men på jobbreise er folk opptatt av punktlighet og minst mulig problemer underveis. I tillegg er de nok opptatt av fordeler som lounger innenlands og fasttrack som SAS har satset på. Og Norwegian har hatt problemer med omdømmet etter trøbbel med blant annet sine Dreamlinere. Faktum er at SAS og Norwegian har like god punktlighet innenlands. Men publikum har tydeligvis en annen oppfatning, mener Villadsen.

«Stemmer ikke»

– Vi kjenner oss ikke helt igjen i disse tallene. Faktisk opplever vi en økning i antall forretningsreisende gjennom nye kundeavtaler, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.

Han sier det er vanskelig å gi konkrete tall ettersom selskapet ikke spør kundene om de reiser privat eller i jobb.

– Generelt sett opplever vi passasjervekst hver måned, hvilket også bør være en indikasjon på at andelen forretningsreisende øker. Bedriftene er jo også opptatt av kvalitet til en lav pris, sier han.

Les hele avisen
 

Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class
00:00
Publisert:
 

 

Les også: Kutter 200 sider i pilotavtale

 

SAS endrer cockpit-reglene
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.