Nå har Rema vurdert hele organisasjonen og de ulike selskapene for å bli mest mulig effektive. Bakgrunnen er blant annet fall i matvareprisene.

– Hittil i år har vi hatt en negativ prisvekst. Vi opplever en knallhard konkurranse i dagligvaremarkedet. Nå blir vi minst. Da er vi helt nødt til å gjennomføre grep som gjør at vi er rustet for fremtiden, sier hr-direktør Tore Høylie.

Ansettelsesstopp

Fredag meldte VG at datterselskapet Rema Salg legges ned fra nyttår. Dermed forsvinner salgsapparatet for de egeneide leverandørene som Grans, Norsk Kylling og Kjeldsberg.

– Hele selskapet legges ned og 55 mister jobben. Vi vil gå i samtaler med hver enkelt og gjøre det vi kan for at de hurtig kommer i ny jobb, sier Høylie.

Isolert sett har Rema Salgas hatt vekst og gode resultater.

– Denne avgjørelsen er basert på hva som er best for Rema 1000 i Norge totalt sett. Vi må forenkle vår organisasjon og tydeliggjøre ansvarsfordelingen ytterligere.

Rema-sjef Ole Robert Reitan sendte fredag ut et brev til sine ansatte der han forteller at omsetningsutviklingen ikke står i stil med at kjeden får flere kunder og økt volum, fordi prisene er blitt lavere. I brevet, som VG har fått tilgang til, skriver Reitan at et av tiltakene for å bøte på manglende omsetning er at det er innført totalt ansettelsesstopp i hele Rema 1000 i 2015.

Matprisene ned 1,4 prosent

Konsumprisindeksen for mars viser at matvareprisene (inkludert alkoholfrie drikkevarer) falt 1,4 prosent den siste måneden. I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget 0,7 prosent.

– Vi må kontinuerlig jage muligheten til å selge billigst mulig, og effektiv organisering er viktig slik at vi er klare når markedet endrer seg.

Nedleggelsen av Rema Salg er ett av flere grep. Også Rema Brands som driver med egne merkevarer og Rema franchise er blitt berørt av endringene.

– Er det voksesmerter?

– Vi har vært i en fase der vi har kjøpt selskaper og vi gjør stadig vekk justeringer. slik vi har gjort siden 1979 for å drive så effektivt som mulig. Målet er at få mennesker skal ta mange beslutninger, og da må vi være organisert riktig, sier Høylie.

Slått av Coop

Etter Coops overtagelse av Ica Norge, gikk Rema fra å være den nest største aktøren i dagligvaremarkedet til å bli nummer tre.

– Vi fortsetter åpningstakten og ønsker å vokse, sier HR-direktøren.

 

Les også: Ti nordmenn er dollarmilliardærer

 
Rema tar Rimi-butikker før Coop får tak i dem

- Vi er billigst og ønsker å si det
 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.