Trøbbel i USA tvinger Norwegian til å flytte sine Dreamliner-fly hjem til Norge – med bemanning fra USA og Thailand. Ulovlig, mener Norsk Flygerforbund.

I snart to år har Norwegian fløyet til andre kontinenter med langdistanseflyet Boeing Dreamliner. Karibia og Las Vegas i USA er siste i rekken av nye reisemål, sa toppsjef Bjørn Kjos i et blitzregn fra fotografene i København tirsdag.

Passasjerene kan glede seg over flere lavprisbilletter, men selskapet sliter med å få virksomheten til å gå knirkefritt. Norwegian venter på en tillatelse i USA, og må antagelig flytte seks Dreamliner-fly hjem fra Irland til Norge innen en tidsfrist i juni for å få lov til å bruke flyene i Norge.

– Vi har dialog med Luftfartstilsynet, og forbereder en overføring av Dreamliner-flyene fra irsk til norsk luftfartsregister, sier Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Norwegian omgår regelverket så lenge ingen hindrer dem i det. Vi forventer at norske myndigheter sier ifra sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund.
Norwegian omgår regelverket så lenge ingen hindrer dem i det. Vi forventer at norske myndigheter sier ifra sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
Norwegian vil fortsette å bruke innleid mannskap fra Thailand, USA og Storbritannia. Norsk Flygerforbund mener mannskap fra andre kontinenter er i strid med norsk lov hvis flyet er registrert i Norge. Norwegian avviser det.

– Dette viser at Norwegian tar seg til rette, sier Jack Netskar i Norsk Flygerforbund.

Det er drøyt en måned siden Norwegian lå i strid med egne piloter, og en 11 dager lang streik kostet selskapet 350 millioner kroner.

Norwegian Pilot Union, som var i konflikt med selskapet i mars, organiserer piloter som flyr på Norwegians Europa-ruter. Leder Halvor Vatnar sier foreningen ikke er medlem i flygerforbundet, men de har sammenfallende interesser i saken.

– Jeg forstår det slik at loven ikke tillater Norwegian å bruke crew utenfor Europa på norske fly, og forventer selvsagt at norske politikere setter en stopper for det om det skjer, sier Vatnar.

Ingen svar fra USA

Siden det første Dreamliner-flyet landet sommeren 2013, er alle flyene blitt registrert i Irland. Norwegian har fått en driftstillatelse for et eget flyselskap i Irland, Norwegian Air International (NAI). I etterkant har datterselskapet søkt om trafikkrettigheter til og fra USA, men en godkjennelse fra transportdepartementet i Washington er uteblitt, og det nye flyselskapet får ikke lande i USA.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ventet forgjeves på flytillatelse i USA. Foto: Per Thrana og Ida von Hanno Bast
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ventet forgjeves på flytillatelse i USA. Foto: Per Thrana og Ida von Hanno Bast (Foto: Dagens Næringsliv)
I mellomtiden har Norwegian fått lov til å leie inn de irskregistrerte flyene til den norske virksomheten. Luftfartstilsynet har gitt en midlertidig tillatelse til 16. juni.

– Søknaden fra NAI om å fly til og fra USA ligger fast, og vi avventer svar. Vi er fortsatt avhengig av en driftstillatelse i et EU-land, fordi det gir oss flere trafikkrettigheter, sier Skånvik.

Vil stoppe Norwegian

Selv om Dreamliner-flyene antagelig blir norske, vil Norwegian ha mannskap fra USA og Thailand ombord. Dessuten har det skolert kabinansatte og piloter i London til å fly langdistanse.

– Alle fly mellom Europa og USA vil bli fløyet med mannskap fra Storbritannia og USA, sier Skånvik.

– Og flyvningene til og fra Bangkok med asiatisk kabinpersonell?

– Ja, vi har ingen planer om å si opp vårt Bangkok-crew, sier hun.

Netskar mener at Norwegian bryter norsk lov ved å bruke ikke-europeisk personell på norskregistrerte fly.

– Norwegian omgår regelverket så lenge ingen hindrer dem i det. Vi forventer at norske myndigheter sier ifra til selskapet at det ikke er i orden, sier Netskar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.