- Ingen vet hvordan fremtiden ser ut, men vi vet at valgmulighetene blir større og større - og at vi vil reise mer, sier administrerende direktør Jesper Söderström i Amadeus Scandinavia til DN.

Et vell av valgmuligheter kan fort skape full forvirring, derfor må flyselskaper, apper og reisebyråer hjelpe oss å velge rett. Og da må de bestemme seg for hvilke kunder de vil satse på, påpeker Söderström.

- I dag retter de fleste seg mot alle og ingen. Det går ikke. De flyselskapene som har en klar strategi for hvilke typer passasjerer de vil ha, det er disse flyselskapene som vil fly med fulle fly de neste 15 årene, sier han.

- Man må ha et klart segment for seg - og lykkes med å nå dette segmentet.

Amadeus er verdensledende på bookingsystemer for reisebransjen, som omfatter booking av flyselskaper, hoteller, tog, ferger via reisebyråer, reiserelaterte nettsteder og bedrifter.

Test deg selv

Er du ute etter det enkleste av det enkle - eller skreddersyr du din egen ferie etter anbefalinger og vurderinger på nettet?

I den nye rapporten «Future Traveller Tribes 2030», som Future Foundation har laget på oppdrag fra Amadeus, beskrives seks typer reisende som vil markere seg sterkest i slutten av neste tiår.

I 2030 vil over 1,8 milliarder mennesker reise internasjonalt hvert år, og både bakgrunnen for reisene og måten vi reiser på vil være vesentlig forskjellig fra i dag.

- En del mennesker vil velge reiser nesten utelukkende basert på i hvor stor grad reisen er delbar, eller hvor mye «kapital» de skaper i sosiale medier. Andre vil kreve total enkelhet og frihet fra å måtte arrangere reisene sine selv. Samtidig vil en annen gruppe reisende vokse frem: De som kun er ute etter de mest livsnytende, tilfredsstillende og ettertraktede opplevelsene, sier Jesper Söderström.

Her er seks kategorier reisende som vil utmerke seg frem mot 2030:

Sosiale kapitalister utformer feriene sine basert på anbefalinger på nettet fra lignende reisende. De vil forvente å kunne bestille reisene sine via sosiale nettverk, men vil også bruke disse plattformene til å sende inn klager, gi tilbakemeldinger og forhandle priser.

Kulturelle purister vil betrakte ferien som en mulighet til å fordype seg i fremmede kulturer - selv om dette kan komme til å bli en ubehagelig opplevelse. For denne gruppen er utbyttet av ferien avhengig av hvor ekte opplevelsen er.

Etiske reisende vil planlegge reisene sine ut fra moralske grunner, som for eksempel å redusere karbonutslipp eller forbedre andres levevilkår. Gruppen improviserer ofte når det gjelder reiser, eller kombinerer dem med et innslag av frivillighet.

Enkelhetsstreberne vil foretrekke pakketilbud, der de helst vil unngå å måtte ha for mye å gjøre med detaljer knyttet til reisen. For denne gruppen er ferie en sjelden sjanse til å skjemme bort seg selv uten å måtte tenke på det praktiske.

Møtereisende har et klart formål med reisen, uavhengig av om det er en forretningsreise eller en privat reise. Ettersom denne gruppen har begrenset med tid og budsjett, vi de foretrekke å bruke tekniske løsninger basert på smarte algoritmer som gjør turen enkel og problemfri.

Belønningsjegerne er bare interessert i nytelsesfulle reiser. Mange av dem lengter etter opplevelser som formidler en førsteklasses reise, som belønning for et stressende arbeidsliv. Denne gruppen er helsebevisste, har mye penger og vil være effektive i alle deler av livet sitt.

Her kan du selv teste hvilken kategori DU tilhører (ekstern lenke)

Vil dele opplevelsene

- Forskningen vår viser at det ikke bare er opplevelsene som de reisende etterspør i 2030 som vil være annerledes enn i dag. Også den måten de kjøper reiser og interagerer med bransjen på vil forandre seg, sier direktør Nick Chiarelli i Future Foundation.

I løpet av de neste 15 årene vil stadig flere ønske å dele reiseopplevelsene sine, og delt innhold vil få en stadig større påvirkning når det gjelder inspirasjon og forbrukertrender.

Han peker på at man ser et økende fokus på selve opplevelsen, men også på etiske spørsmål - både miljømessige og sosiale - noe som vil påvirke valgene våre og atferden vår knyttet til reising.

- Har flere behov

Trendekspert Ståle Økland i Global Retail Trends er enig i at det er viktig med kundesegmentering, og at det er viktig å hjelpe kunden å velge rett.

- Ingen er vel uenig i det. Men man er ikke bare én type reisende. Noen ganger reiser man i jobb, andre ganger privat. Noen ganger skal man til Asia i et viktig møte og forhandle frem en kontrakt. Da vil man kanskje reise business for å komme uthvilt frem. Andre ganger har man med familien til Spania og vil reise billig, men barnevennlig og helst direkte uten mellomlanding. Man velger flyselskap og tilbud ut fra det, sier han til DN.

Les også: Rådyr USA-ferie

- Vi holder oss inne og biter sammen tennene hele året  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.