Det lille propellflyet fra Sundt Air har bare vært på vingene i noen minutter langs kysten vest for Bergen. Ute på havet flyr det lavt over et lasteskip.

– Skipet går i åpent farvann og lasterommene er åpne, sier kaptein Mats U. Larsson.

Erling Bratland, systemoperatør i Kystverket, rykker til i setet. Alle hendelser som kan være i strid med regelverket, havner i loggen. I løpet av ett minutt har han tatt opp en video, og lager en kort rapport om skipet på vei til Murmansk.

Spionfly tar over for privatfly.
Overvåkning for å avsløre smugling, overfiske og oljesøl kan snart blir viktigere en privatfly for Sundt Air.
00:52
Publisert:

– Videoen sender vi til Kystvakten. Etterpå følger de opp saken og ser om det er brudd på regelverket, sier Bratland.

Flyet fortsetter nordover. I løpet av fire timer blir kystlinjen fra Bergen til Bodø saumfart.

En trofast betaler

Sundt Air er eid av arvingene etter skipsreder Petter C.G. Sundt, Helene og Christian Sundt. I årene frem mot finanskrisen for syv år siden var flyselskapet operatør av 15 privatfly, og levde godt på charter for rike familier, store bedrifter og regjeringen.

Så falt privatflymarkedet sammen, og nedturen ble langvarig.

Kaptein Mats Uchermann Larsson på vei til propellflyet av typen Beechcraft King Air 350, som har base på Bergen lufthavn. Foto: Per Thrana
Kaptein Mats Uchermann Larsson på vei til propellflyet av typen Beechcraft King Air 350, som har base på Bergen lufthavn. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringsliv)
For to år siden fikk Sundt Air en avtale med Kystverket og Kystvakten om å overvåke kysten fra luften. Avtalen varer i inntil 11 år til.

– Å drive charter med privatfly er en berg-og-dal-bane, og svinger med konjunkturene. Staten er en svært sikker betaler, og avtalen er forutsigbar, sier markedsdirektør Ola Vøllestad.

En femtedel av selskapets inntekter er fra den statlige avtalen, og det har bidratt til at det igjen tjener penger.

– Avtalen var ikke livsnødvendig, men det er åpenbart at den kom på et heldig tidspunkt, sier Vøllestad.

Kjemper om luftrom

Sundt Air skal kjempe om lignende oppdrag i Europa. I år er det med i en offentlig anbudsrunde om overvåkning av Danmarks kyst. Også Nederland forbereder en anbudsrunde.

Begge landene bruker mer ressurser enn Norge på overvåkning fra luften. Et knippe aktører i Europa vil ha oppdraget.

– Vi har skaffet oss verdifull erfaring og har riktig materiell. Vi skal slåss for å vinne kontraktene, sier administrerende direktør Tor Bratli i Sundt Air.

Markedssjef Ola Vøllestad i Sundt Air følger når skipstrafikk overvåkes av radar, infrarødt lys og avanserte kameraer. Foto: Per Thrana
Markedssjef Ola Vøllestad i Sundt Air følger når skipstrafikk overvåkes av radar, infrarødt lys og avanserte kameraer. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringsliv)
Hvis én eller flere av kontraktene blir vunnet, kan halvparten av inntektene komme fra det nye forretningsområdet innen et par år.

Ola Vøllestad har også vært i kontakt med EUs organ for grenseovervåkning, Frontex.

– I Italia har hver etat en egen flypark, mens Norge er unikt fordi flere offentlige etater samarbeider om overvåkning fra luften. Vi tror det blir mer vanlig, og det blir ikke mindre press på Europas grenser fremover. Dette er et voksende marked, sier Vøllestad.

Tung last

To propellfly av typen Beechcraft King Air 350 er med i beredskapen langs kysten sør for Bodø. Selv om oljevernberedskap også er blitt del av avtalen, er det vanligvis bare ett fly på vingene til enhver tid.

Hvert fly har teknisk utrustning til snaut 30 millioner kroner, blant annet et overvåkningssystem levert fra et annet Sundt-selskap, Norwegian Special Mission.

I havet vest for Bergen speiderflyet på et skip på vei til Murmansk. Teknologien er levert fra et annet Sundt-selskap, Norwegian Special Mission. Foto: Per Thrana
I havet vest for Bergen speiderflyet på et skip på vei til Murmansk. Teknologien er levert fra et annet Sundt-selskap, Norwegian Special Mission. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringsliv)
– Vi håper at ett av flyene kan brukes delvis i utlandet, og vi diskuterer det med dagens oppdragsgiver. Hvis vi får en stor avtale, vil vi kjøpe flere fly, sier Vøllestad.

På vei nordover mot Bodø gjør propellflyet en sving rundt Draugen-plattformen utenfor Kristiansund for å se etter mulige oljeutslipp fra plattform eller fartøy. Deretter filmer videokameraet fiskebåter og fraktskip i området som kommer fra flere land.

– I dag var det en rolig dag. Det er bra at ikke alle dager er like hektiske, sier kaptein Mats U. Larsson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.