Nordens største bank Nordea la onsdag frem knallsterke tall for første kvartal med et driftsresultat på 1,41 milliarder euro, tilsvarende nesten 11,8 milliarder kroner.

Men det er ikke banken fornøyd med.

Nordea har som mål å drive enkelt og effektivt og kutter derfor hardt i antallet produkter som kundene tilbys - akkurat som bilprodusenten Volkswagen (VW) har gjort, heter det i en melding fra Nordea som finans.dk refererer.

Konsernsjef Christian Clausen er allerede i full gang med å kutte vekk flere av de nåværende 350 produktene som tilbys kundene i Danmark, og sammenligner bankens endring med utviklingen i VW-konsernet.

- Individualisere hjemmefra

Forventningene er at Nordeas nye moderne «bilfabrikk», som koster fem milliarder danske kroner å utvikle, skal øke Nordeas effektivitet og dermed også overskuddet.

VWs ulike modeller blir alle produsert ut fra samme plattform, slik at hver modell kan bestilles i et hav av ulike utgaver.

Nå vil også Nordea produsere et grunnprodukt som kundene kan individualisere hjemmefra etter behov, akkurat som bilkjøperne kan velge om de vil rød eller blå bil, om den skal ha forhjuls- eller firehjulstrekk eller ha stor eller liten motor.

- Målet er 90 prosent færre produkter. Det gjør vi fordi vi samtidig bygger en supermoderne bilfabrikk, som dog ikke produserer biler, men bankprodukter. Det handler i bunn og grunn om «simplification», sier Clausen til avisen.

 

Les også: Venter lavere boligrenter

 
Solid fra Danske Bank Norge

DNB øker med over milliarden  

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.