Norwegian har i dag åtte Boeing 787 Dreamlinere og har til sammen bestilt 17 Dreamlinere til sine langdistanseruter.

Lavprisflyselskapet fikk en trang start med «superflyet», med store forsinkelser og tekniske problemer. I november skrev DN at problemene med Norwegians Dreamliner-fly har ført til rundt én milliard kroner i ekstra kostnader og tapte inntekter for selskapet, men da Norwegian-sjef Bjørn Kjos la frem tall for første kvartal i forrige uke, sa han at ting nå går slik de skal.

Før helgen kom imidlertid en melding fra Federal Aviation Administration (FAA) - de amerikanske luftfartsmyndighetene - der de advarer mot en software-feil på Boeings Dreamliner som kan slå ut passasjerflyets elektrisitet.

I verste fall kan det føre til at piloten helt mister kontrollen over flyet, advarer FAA.

Beroliger passasjerene

FAA har gjennomført lange og mange tester av teknikken og mekanikken i Dreamlineren, men modellen kan altså ha et potensielt livsfarlig problem, skriver Dagens Nyheter.

- Boeing har gjort oss oppmerksom på dette og vi vil følge deres retningslinjer og prosedyrer for vedlikehold, slik vi alltid gjør. Sikkerheten går alltid først og passasjerene trenger ikke å bekymre seg. Husk at dette tilfellet dreier seg om en laboratorietest der flyet har vært tilkoblet en ekstern strømkilde i 248 dager i strekk. Dreamlinerne som flyselskapene bruker er kun tilkoplet ekstern strøm når de står på bakken, og det dreier seg om noen timer i døgnet i snitt, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en kommentar.

Les også: Norwegian kan ha tapt en milliard på flytrøbbel

Dokumentar: «MH370 – ett år etter»
00:00
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.