SAS fraktet i april 2,2 millioner passasjerer, en nedgang på 9,6 prosent sammenlignet med april ifjor.

Kabinfaktoren, som viser hvor fulle flyene er, falt 9,2 prosent til 70,1 prosent i april: SAS tjente godt på Norwegian-streiken

Senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank er overrasket over at SAS har skiftet markedsstrategi, ved å skru opp billettprisene og dermed akseptere lavere belegg.

Han er ikke sikker på om det er en smart strategi:

- Vi er overrasket over at SAS nå skifter markedsstrategi. Selskapet har i en lang periode med suksess fylt flyene litt bedre og har i det siste også kunnet øke billettprisene ganske pent. Nå forsøker SAS å utnytte en bedre markedsbalanse i Skandinavia til å løfte prisene enda mer, sier han ifølge Check-in.dk.

Frykter flere konkurrenter

Pedersen frykter at den kraftige billettprisoppgangen kan lokke til seg flere konkurrenter, selv om SAS i forveien er utsatt for massiv konkurranse fra Ryanair, Norwegian og Easyjet på de europeiske rutene.

- Når vi er nervøse for strategiskiftet, så skyldes det forventningene våre om at vesentlige prisstigninger vil tiltrekke flere konkurrenter og intensivere priskrigen igjen. Den konkurransen er SAS mye bedre gearet til i en situasjon med høyt belegg i stedet for en situasjon hvor selskapets inntjening på grunn av lavere belegg er avhengig av høye billettpriser, mener Jacob Pedersen.

Les også: Til denne byen går verdens lengste flyrute

22-åringens hemmelige «bookingtriks» fikk flyselskapene til å rase - nå har retten avvist søksmålet  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.