Statseide Mesta sliter. Selskapet tjener knapt med penger på driften. Nå reduserer Mesta bemanningen i administrasjonen.

– Vi har fått informasjon om at 12 av 15 ansatte på lønn- og regnskap kan bli sagt opp, sier Jens-Petter Hermansen, konserntillitsvalgt og styrerepresentant for de ansatte i Mesta.

Selskapet har inngått avtale med Visma, som tilbyr lønn- og regnskapsføring for bedrifter.

– Det rutinepregede arbeidet skal skje i Romania, mens de øvrige oppgavene vil skje i Norge, sier Hermansen, som selv er kritisk til nedbemanningen.

– Jeg vil ikke ha det slik. Vi har et komplisert lønnssystem og trenger kompetanse i eget hus, sier Hermansen og legger til at det opprettes en «miniavdeling» i Mesta med tre ansatte på lønn og regnskap.

Toppsjef måtte gå

Årets nedbemanning i Mesta startet helt på toppen.

Den 22. mars sendte styreleder Mari Skjærstad i Mesta ut meldingen om at Harald Rafdal skulle slutte som konsernsjef, etter nesten syv år som toppsjef i selskapet.

Harald Rafdal gikk i våres av som konsernsjef.
Harald Rafdal gikk i våres av som konsernsjef.
Styret konstituerte 30. april finansdirektør Kristian Just som administrerende direktør i en overgangsperiode.

Meldingen om at Rafdal måtte gå kom to måneder etter at næringsminister Monica Mæland (H) ga opp å selge Mesta, etter å ha vært i kontakt med 61 mulige kjøpere.

«Ingen bud var gode nok til at det var verdt å selge selskapet», sa Mæland i en pressemelding.

«Må spare penger»

Nedbemanningen i administrasjonen mener Mestas konserntillitsvalgte skyldes at selskapet i våres har tapt flere store drifts- og vedlikeholdskontrakter.

– Selskapet må spare penger. Det er tøff konkurranse innenfor drift og vedlikehold, sier Hermansen.

Mesta mistet i våres fem store kontrakter i østlandsområdet. Selskapet la inn anbud på tilsammen 1,2 milliarder kroner.

Blant kontraktene som glapp for Mesta, var drift- og vedlikehold av veinettet i Drammen-regionen, priset av selskapet til 442 millioner kroner i femårsperioden 2015 til 2020. Den avtalen vant Veidekke, som la inn et anbud på 371,1 millioner kroner.

Av 21 driftskontrakter Statens vegvesen har delt ut i år, vant Mesta åtte, til en samlet verdi på 1,3 milliarder kroner.

Samtidig tjener selskaper nesten ingenting på driften. Uten eiendomssalg i første kvartal på 69 millioner kroner, ville Mesta bare fått et driftsresultat på tre millioner kroner. Det ville gitt en driftsmargin på bare 0,2 prosent i årets første kvartal.

«Har satt i verk tiltak»

Direktør for forretningsstøtte i Mesta, Ingrid Therese Tjøsvold, understreker at ledelsen iverksetter tiltak for å bedre økonomien.

«Mestas resultater for første kvartal er på nivå med fjoråret. Selskapet har satt i verk tiltak for å styrke egen konkurransekraft, blant annet ved å tjenesteutsette regnskap og lønn. Vi har fokus på kjerneaktiviteter og tjenesteutsetter ikke-forretningskritiske aktiviteter, noe som etterhvert er vanlig praksis. Vi har iverksatt nedbemanninger i forbindelse med at vi har mistet flere kontrakter», skriver Tjøsvold i en epost.

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.