– Det er ganske utfordrende for tiden, ja. Nå er det smalhans, sier Rem Offshores sjef og storeier Åge Remøy.

Han er travelt opptatt med forberedelsene til fredagens dåp av den siste tilveksten til rederiets flåte. I tillegg markerer han sin 65-årsdag.

REM-SJEF. Åge Remøy. Foto: Berge Myrene
REM-SJEF. Åge Remøy. Foto: Berge Myrene (Foto: DN)
Men særlig grunn til jubel er det ikke:

Det isforsterkede plattformforsyningsskipet «Rem Arctic», som klappet til kai ved rederikontoret i Fosnavåg torsdag, ble bestilt på Kleven Verft i januar ifjor. Da så markedet mye bedre ut og investeringen på 345 millioner kroner var lett å forsvare.

Siden har oljeselskapene kuttet kostnader og utsatt investeringer med hard hånd skapt en helt ny situasjon for offshore serviceskipsnæringen.

Tungt valg

Noen kilometer unna, i Ulsteinvik, sitter administrerende direktør Håvard Ulstein i konkurrenten Island Offshore. Torsdag besluttet rederiet å legge plattformforsyningsbåten «Island Dawn» i opplagsbøyene med umiddelbar virkning, knapt fem måneder etter at båten ble levert.

Avgjørelsen ble tatt med bakgrunn i markedssituasjonen. Fra før av har rederiet to skip i opplag.

– Det er et tungt valg å ta, men med dagens rater forsvarer det seg ikke å holde båten i drift, sier Håvard Ulstein.

For ikke lenge siden anslo Rederiforbundet, med bakgrunn i data fra sin medlemsundersøkelse, at det ved utgangen av året ville være 29 fartøyer i opplag.

Nye tall fra Westshore Shipbrokers i Kristiansand og forbundets egen statistikkavdeling viser at opplagsflåten i offshore serviceskipssegmentet allerede er oppe i 42 fartøyer.

– Nå ser vi at det har gått raskere enn noen hadde forestilt seg i januar. Det går fra vondt til verre, spesielt i offshoremarkedet, sier Rederiforbundets administrerende direktør Sturla Henriksen.

Kutter kostnader

Tilbake på rederikontoret i Fosnavåg konstaterer Åge Remøy at Rem Offshore er representert med to skip, begge plattformforsyningsbåter, i opplagsoversikten.

– Vi sparer kostnader ved å ha «Rem Provider» og «Rem Star» liggende fremfor at de skal være med og konkurrere om få og dårlige betalte oppdrag, sier Remøy.

Men opplagsbåtene hans får ikke selskap av «Rem Arctic».

– Nei, vi vil kjøre inn nybygget og setter det i første omgang inn i spotmarkedet, selv om det blir til rater som ikke er regningssvarende. Så håper vi jo å kunne få noe mer langsiktig etterhvert, sier Remøy.

I dag dekker ikke inntjeningen en gang de rene driftskostnadene, som anslås til mellom 70.000 og 75.000 kroner dagen. For å betjene kapitalkostnadene trenger skipet ytterligere 100.000 kroner dagen.

Penger å spare

– Er du oppgitt over rederier som fortsetter å kjøre skipene sine med store tap?

– Hver og en må vurdere dette ut fra hva de mener tjener selskapet. Men skal man holde ut sånn som ratene er nå, er det nødvendig å sitte med en solid kontantbeholdning. Det er penger å spare på å legge skip i opplag, sier Remøy.

Som et av ytterst få rederier i bransjen tjener Rem Offshore fortsatt penger. I første kvartal leverte selskapet et overskudd på seks millioner kroner før skatt etter at store urealiserte valutatap var utgiftsført.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen