30 flyvninger ble kansellert og 6000 passasjerer ble berørt som følge av den én uke lange pilotstreiken i SAS.

I dag ble streiken avblåst, og i morgen går alle flyvninger som normalt:  SAS-streiken er over

- Det er gledelig at streiken er over og at vi har klart å bli enige om en moderne kollektivavtale som gir oss fleksibilitet og økt konkurransekraft. Nå har vi lagt tilrette for at vi kan utnytte ressursene bedre, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til DN.

- Aldri noen vinnere i en streik

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS har tidligere uttalt at hver kansellerte flyvning koster SAS rundt 800.000 kroner. Med 30 kansellerte flyvninger skulle dette bety at streiken har kostet SAS 24 millioner kroner.

Det reelle tapet er imidlertid mindre siden selskapet reduserer sine kostnader ved å ikke å fly, samt at mange passasjerer er blitt overført til flere av selskapets egne avganger.

- Hvor mye denne pilotstreiken har kostet SAS vil jeg ikke si noe om her og nå. Det vil bli kjent når vi offentliggjør kvartalsrapporten vår i juni, sier Gustafson.

- Men det er klart at en streik både er beklagelig og kostbar. Det er aldri noen vinnere i en streik, legger han til.

Hva pilotene har fått ut av streikeuken er så langt noe uklart. Mye tyder på at de fikk ingenting ekstra:

Ifølge SAS er alle piloter i selskapet nå er omfattet av det samme avtaleverket, og den avtalen pilotene har gått med på skal være omtrent identisk med den avtalen de andre pilotene tidligere har takket ja til.

- Avtalen som ble inngått med pilotene i Norge nå er en blåkopi av de andre avtalene, bekrefter Rickard Gustafson.

- Vil dette si at pilotene ikke fikk noe igjen for å ha streiket i én uke?

- Detaljene i avtaleforhandlingene ønsker jeg ikke å gå inn på, sier SAS-sjefen.

Tøffere og tøffere konkurranse

Til Aftenposten fredag i forrige uke sa fungerende leder Rune Sundland i Norsk Cockpitforbund at streiken sto om hvor lenge piloter på selskapets langruter skal kunne jobbe sammenhengende. Pilotene setter grensen på 9 timer, mens flyselskapet vil ha 11 timer.

- Har pilotene fått gjennomslag for dette?

- Nei, det har de ikke fått, sier Gustafson.

Han er glad for at partene nå har kommet frem til en løsning. For konkurransepresset i luften vil ikke akkurat avta fremover:

- Når vi ser de store ordrebøkene... Konkurransen blir bare tøffere og tøffere i 2016, og da blir det enda større prispress. Kapasiteten i markedet vil øke. Så vi er forberedt på at det vil bli tøft. Men med nye avtaler på plass står vi bedre rustet enn før til å møte kampen, sier Rickard Gustafson.

Les også: Stavanger mister direkterute til Paris - men SAS nekter å gi slipp på Houston-ruten

Tøff pilotstrid i SAS: Sammenligner norske piloter med kapteinen på «Titanic»  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.