Siden 20. august ifjor har SAS fløyet seks ganger i uken mellom Stavanger og Houston med sitt spesialinnredede all-Business Boeing 737-fly. I gjennomsnitt har det vært 20 passasjerer ombord på hver av de 392 gjennomførte flyvningene.

Dét skriver den danske flynettsiden Check-in, som har gjort oppsummeringen.

Boeing 737-flyet, som er innleid fra sveitsiske PrivatAir i en treårig periode, er innredet med bare 44 seter. Samtlige seter er Business Class.

På forhånd hadde SAS indikert at ruten som utgangspunkt ville være lønnsom med et belegg på 40 prosent, hvis da billettene ble solgt til de prisene som SAS gikk ut med.

20 passasjerer i snitt på hver flyvning tilsvarer et belegg på 45,9 prosent.

Men siden desember har salget på ruten vært sviktende, etter at oljenedturen rammet Stavanger-regionen.

Hittil i år er nedgangen i antall reisende over Stavanger lufthavn Sola på seks prosent på innenlandsreiser og tre prosent på utenlandsreiser.

Har senket prisene

- Det er ingen tvil om at ruten påvirkes av lavere aktivitet i oljebransjen. Derfor måtte vi tenke nytt. Tidligere har vi nesten ikke markedsført denne ruten, men nå kjører vi salgskampanjer og gjør ruten mer allment tilgjengelig, sa informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN i slutten av mai.

Han bekreftet da at de ville gå ut og senke prisene.

Houson-ruten var opprinnelig tiltenkt den store oljeindustrien på den norske vestkysten, men en sterkt presset oljebransje har svekket etterspørselen, slik at SAS må se seg om etter andre kundegrupper for på sikt å sikre lønnsomhet på ruten.

Les også: Stavanger mister direkterute til Paris - men SAS nekter å gi slipp på Houston-ruten

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.