Stadig flere vil ha dagligvarer levert på dør. Oppkjøpsfondet Herkules Capital vil ha sin del av kaken. Det norske private equity-selskapet kjøper seg inn i norske Adams Matkasse og svenske Linas Matkasse. Begge selskaper har som forretningsmodell å bruke en profilert kjendiskokk til å fronte hjemmeleveringstjenesten for dagligvarer: Kokken gir kundene vinneroppskriften for dagens middag, og selskapet leverer ingrediensene på døren til «abonnentene».

Herkules vil få en eierandel på «noe over 30 prosent» i Carolinas Matkasse AB, selskapet bak Linas Matkasse. Det opplyser managing partner i Herkules Sverre B. Flåskjer. Han vil ikke kommentere prisen, men etter det DN erfarer, vil transaksjonen verdsette selskapet til rundt 900 millioner kroner. Carolinas Matkasse AB eier i dag 67 prosent av aksjene i norske Adams Matkasse, men skal etter transaksjonen få tilnærmet 100 prosents eierandel i det norske selskapet.

– Selskapene har hatt en fantastisk vekst med god lønnsomhet, og det er en fantastisk kultur og utrolig mange dyktige mennesker i selskapene, sier Flåskjer.

Skal vokse internasjonalt

Den norske delen av konsernet, Adams Matkasse, ble startet i Bergen for to år siden av landslagskokk Adam Bjerck og tre andre gründere. Ifjor hadde selskapet allerede en omsetning på 130 millioner kroner, men bunnlinjen var negativ med 20 millioner kroner. Selskapet fikk tilført omtrent tilsvarende sum i lån og ny egenkapital fra den svenske majoritetsaksjonæren Carolinas Matkasse AB.

Flåskjer i Herkules avdramatiserer underskuddet i selskapet han nå kjøper seg inn i.

– Nei, dette var ikke en redningsaksjon, men en planlagt trappetrinnsmodell. Man må bygge opp en abonnementsbase før man tjener penger, og det krever investeringer.

Herkules-partneren forteller at selskapet allerede gjør profitt av å levere mat på dør.

– Adams matkasse har tjent penger hver måned siden ifjor høst, sier Flåskjer.

Storesøsteren i Sverige, Linas Matkasse, ble startet av Carolina «Lina» Gebäck og gründer Niklas Aronsson i 2008. Selskapet hadde i 2013 en omsetning på 430 millioner svenske kroner, og gikk 15 millioner i minus på bunnlinjen. Ifølge Flåskjer styrer omsetningen i Sverige mot 700 millioner kroner i 2015, og underskudd skal ha blitt snudd til overskudd.

Med Herkules på eiersiden, skal Linas og Adams matkasser vokse ved å ta med konseptet ned til Europa-kontinentet.

– Først ut er Nederland, hvor vi har fått med oss den kjente TV-kokken Mathijs Vrieze og starter opp i august. Ambisjonen er å vokse med rundt 50 prosent i året, sier Flåskjer.

To konkurser

Godtlevert.no er den største konkurrenten for Adams Matkasse i Norge. Selskapet, der investor Celina Midelfart på aksjonærsiden doblet inntektene ifjor, til 180 millioner kroner. Selskapene Middagshjelpen og Matfryd.no fikk aldri fotfeste i bransjen og gikk begge konkurs ifjor. Flåskjer i Herkules er ikke urolig for at Adams og Linas matkasser vil lide samme skjebne.

– Man må ha både kapital og kunnskap for å komme igjennom første fasen, sier han.

Private equity-selskaper som Herkules har som formål å kjøpe selskaper, typisk i tidlig i selskapenes livsløp, gi selskapene en real overhaling, og selge dem videre med gevinst etter 5–7 år. Herkules har erfaring med investeringer i detalj- og dagligvarehandel gjennom tidligere investeringer i snacksprodusenten Maarud, kaffekjeden Espressohouse, nipsforhandleren Nille og el-kjeden Elektroimportøren.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.