- Vi så det på instagram. Det er som om vi skulle skrevet Woods of Norway. Vi har ikke lyst til å være grinebitere på Moods for det, men vi synes det var rart at navnet skulle være såpass likt et annet merkenavn, sier daglig leder Annette Steen Lien i WoolLand, en norsk produsent av ulltøy.

Mandag la klesmerket Moods of Norway ut et bilde på bildedelingstjenesten Instagram av logoen til deres nye høstkolleksjon «WoodLand».

Under bildet kom det opp flere kommentarer fra privatpersoner som påpekte likheten til merkevarenavnet «WoolLand».

«Slående likt»

FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM
FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM

Skjermdump: Instagram.
Skjermdump: Instagram.
«Navnet er slående likt, spent på å se kolleksjonen!», skrev WoolLand selv i en kommentar på Moods of Norways Instagram-bilde. (Se bildet)

- Om de har hatt oss i tankene vet jeg ikke, men jeg synes kanskje at noen ved kontoret her i Norge burde stilt spørsmål til det. Vi er få designere her i landet. Det er rart at de ikke vil skille seg mer ut. Måten de har skrevet det på er også veldig likt våre fonter og bokstaver, sier Lien, og trekker samtidig frem at WoolLand får være smigret over at de har valgt et lignende navn.

Hun peker på at bransjen allerede er preget av mye kopiering.

- Vi har selv vært tydelige på at det vi gjør skal ikke kunne kobles mot andre merkevarer. Den holdningen mener vi også andre aktører i bransjen bør ha, sier hun.

Konkurrenter

Hun peker på at de synes det er litt morsomt, i og med at Moods of Norway er så store.

Samtidig trekker hun frem at Moods of Norway lager moteklær av bomull, mens WoolLand lager ulltøy.

- Men de lanserte ifjor høst en barnekolleksjon i ull, og vi står sikkert som en konkurrent innenfor det markedet. Derfor er det naturlig av oss å stusse på hvordan den nye temabeskrivelsen til Moods navnmessig og tekstuelt fremstår på barnekolleksjonen, sier Lien.

Moods of Norway mener imidlertid ikke at WoolLand er en av deres konkurrenter.

- Vi anser ikke WoolLand som en konkurrent til Moods of Norway, og vi heier på alle klesmerker i Norge. Norge er et lite land og det er viktig at vi heier på hverandre, PR- og markedssjef Marcus Håkonsen i Moods of Norway.

- Ingen likhet

- Verken design eller inspirasjon har på noen måte noen likhet med WoolLand. At vårt kolleksjonsnavn og deres merkenavn høres litt like ut er nok den eneste likheten. Vi heter fortsatt Moods of Norway, og det kommer vi til å fortsette med, sier Håkonsen.

Han peker på at klesmerket har et nytt tema til hver kolleksjon, og at den alltid er på engelsk.

- Denne høstens kolleksjon er en hyllest til den norske fjellheimen, skogen og hyttelivet, derav kolleksjonsnavnet Woodlands. Skogen er en sterk internasjonal trend denne sesongen også ellers i motebildet. Kolleksjonsnavnet WoodLand er et samlende tema for hele kolleksjonen vår og spenner over herreklær, dameklær og barn, sier Håkonsen.

Spent på kolleksjonen

WoolLand er kjent for å ha norske dyr og norsk natur på sine produkter.

- Det er det de gjør nå med WoodLand. Det må de selvfølgelig få lov til, Norge er jo et land som er kjent for natur og dyr, sier Lien, og legger til:

- Vi har en bestselger med en elg på ryggen. Det blir spennende å se om det kommer en elg i deres kolleksjon også.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Her faller boligprisene mest

– Svært skadelig for skjelettet, men også hjernen

– Tidenes diggeste ferie

Se DNTV: Boligmarkedets minste leilighet

Se boligmarkedets minste leilighet
Bli med inn i leiligheten på kun 14 kvadratmeter i Nydalen.
00:43
Publisert: