Ryanair vil starte en priskrig denne vinteren. Videre venter selskapet over 100 millioner passasjerer i 2015, sier administrerende direktør Michael O'Leary i et intervju fredag, ifølge Bloomberg News.

- Vi spår «moren og faren til alle priskriger» - for det er vi som skal starte den, sier Ryanair-sjefen.

Meldingen hans til konkurrentene er klinkende klar:

- Vi har bestilt over 400 fly som vil bli levert de neste åtte årene, og den årlige trafikken vår vil nesten doble seg - fra 90 millioner ifjor til nær 160 millioner passasjerer de neste åtte årene, sier O'Leary.

Ryanair har nemlig satt seg en rekke hårete mål.

- Vi fortsetter diskusjonene med Schiphol om flere ruter. Og vi er nå i diskusjoner med over 16 nye flyplasser rundt omkring i Europa som vi ikke flyr til i dag, sier han.

Møter skepsis i Nederland

Ryanair har gjentatte ganger proklamert at de vil åpne base på Schiphol, men de har ikke akkurat blitt møtt med entusiasme hos nederlenderne:

- Ryanair står ikke på vår ønskeliste. De bidrar ikke til å styrke Nederlands konkurransekraft, sa Gerben Broekema, strategirådgiver på Amsterdam Schiphol Airport, tidligere i år: - Ryanair? Nei, takk!

Michael O'Leary sier også at Ryanair skal vokse kraftig i Tyskland de neste årene.

- Vi forventer å vokse fra en markedsandel på rundt 5 prosent til 20 prosent de neste fire årene, i takt med at Air Berlin fortsetter å kutte ned på kortrutekapasiteten sin og stenge ruter, sier han.

- Intens konkurranse i flere år

Fredag kom trafikktall for Norwegian i august, og tallene viser at flyene er fullere og inntektsnivået stiger.

Finansdirektør Frode Foss i Norwegian har derimot et annet syn på prisutviklingen enn Ryanair-sjefen.

- Ryanair er flinke til å få oppmerksomhet for sine utspill om billettprisene. Vi opplever at konkurransen har vært intens på det europeiske markedet i flere år, og tror ikke det bildet vil endre seg særlig denne vinteren, sier Foss til DN.

Norwegian fraktet nær 2,6 millioner passasjerer i august, og det er ni prosent mer enn i samme periode ifjor.

89,7 prosent av setene ombord var utsolgt, mot 83,7 prosent for ett år siden.

Inntekten per passasjer per kilometer (yielden) steg med fem prosent fra ifjor.

Norwegian-aksjen falt likevel 2,19 prosent til 371,20 kroner, omsatt for 249 millioner kroner, på Oslo Børs fredag.

DNs valgportal: Hvilke politikertopp er du mest enig med?

Les også:

Tror på superavkastning fremover: - Utrolig store muligheter  

Solberg vil hjelpe arbeidsløse ingeniører

15 mrd i skattekutt på to år

Se DNtv: - Matbransjen er fremtiden

- Matbransjen er fremtiden
Cecilie Fredriksen, styremedlem i Marine Harvest, oppfordrerer NHH-studentene til å velge laks og fisk fremfor finans og tradisjonell konsulentvirksomhet.
00:57
Publisert:

Se DNtv: - Får se hva som skjer med skjørtelengden

 

- Får se hva som skjer med skjørtelengden
Deltakerne på Paretos oljekonferanse er kledd for krise
00:58
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.