Byggevarer er ett av de viktigste kortene i Coops vekststrategi, der ambisjonen er å vokse mer enn byggmarkedet og passere fem milliarder kroner i omsetning.

Coops tidligere hovedlager på Grorud ser ut som en byggeplass når det nå ryddes plass til byggevarer.

– Her blir det drive-in, sier Coops toppsjef Geir Inge Stokke.

Den svenske kjeden Byggmax ligger på den ene siden, Optimera på den andre. Byggmax er en av kjedene som har ledet an i lavpriskrigen.

Med opptrappingen er Coop i ferd med å overta tredjeplassen i byggevaremarkedet, ifølge Coop selv.

Ifjor hadde Coop Obs! Bygg, som utgjør de største varehusene i Coop, 25 prosent vekst. I sommer var veksten på 13,5 prosent, mot markedet som hadde en vekst på fem prosent.

De siste fem seks årene har Coop åpnet 170.000 kvadratmeter med byggevarebutikker. I det sentrale østlandsområdet har Coop strammet grepet med nye store varehus på Alnabru og Ski åpnet ifjor. Nå står Jessheim, Sandvika og Grorud for tur.

– Du kan kalle det en ekstremsatsing, sier Stokke.

DNs valgportal: Hvilke politikertopp er du mest enig med?

Byggmakker bygger ut

Finskeide Byggmakker var lenge i front på kjededannelse i byggevaremarkedet. De siste årene har Byggmakker fått merke tøffere konkurranse fra stadig nye aktører.

Byggmakker-direktør Knut Strand Jacobsen bekrefter at Coop har skapt en ny konkurransesituasjon. Men han tror ikke Coop vil klare å utfordre dem som Norges nest største byggevaregruppe.

– Vi vil være den nest største aktøren, og kanskje den største hvis vi får til planen vår. Det som skiller oss fra Coop, er at vi har en bredere plattform, med bedre posisjon i proffmarkedet, sier Strand Jacobsen.

Byggmakker har lagt en plan om å vokse fra 80 til 100 butikker i løpet av noen år.

– For å vinne frem i forbrukermarkedet, er vi nødt til å gjennomføre tiltak med en tøffere prismodell og å fremheve forskjellene med et annet servicetilbud som rådgivning og kompetanse i butikkene, sier Byggmakker-toppen.

Prisene i byggevaremarkedet har vært preget av at mange kjeder tilbyr rabattordninger til storkunder.

På denne måten får byggmestere og entreprenører lavere priser enn vanlige privatkunder.

Ifølge Coop-sjef Stokke, er ikke dette en praksis hans selskap vil satse på.

Venter svakere vekst

Nordmenn er i front på oppussing og bruker 65 milliarder i året.

Strand Jacobsen venter svakere vekst for byggevarebransjen de neste årene.

– Det bygges for lite nytt, og det er et etterslep i byene. Selv om vi ser økt urbanisering, så er det mangel på regulerte tomter og investeringsvilje.

Les også:

Andelen toppkarakterer mer enn halvert på NHH

Tror på superavkastning fremover: - Utrolig store muligheter

Se DNtv: Ekslusivt: Møt mannen bak Popcorn Time

Ekslusivt: Møt mannen bak Popcorn Time
Federico Abad er mannen som skapte Popcorn Time, pirattjenesten som har fått filmindustrien i Hollywood til å skjelve. DN møtte mannen som hittil har valgt å være anonym i hjembyen Buenos Aires
02:47
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.