Norwegian er det flyselskapet som sa nei til flest vedtak fra Transportklagenemnda om erstatning til kunder i 2014. Alle sakene handler om kunder som ikke fikk fly med Dreamliner.

I fjor ble 25 av Transportklagenemndas vedtak helt eller delvis ikke fulgt av flyselskapene klagene var rettet mot. Åtte av sakene var rettet mot Norwegian.

– Listen bør egentlig være tom. Vi har en avtale med bransjen om at vi skal ordne opp i nemnda når kunden og selskapet ikke blir enige, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til NTB.

De åtte sakene dreier seg om kunder som skulle fly med Norwegians Dreamliner-fly, men der flytypen ble byttet. Transportklagenemnda mente dette ga kundene rett til 10 prosent avslag.

Norwegian viser til at Asker og Bærum tingrett har slått fast at man ikke har krav på erstatning i slike saker, og viser til at de har fulgt alle nemndas vedtak i andre saker.

– Vi forstår selvfølgelig at mange har vært skuffet over at de ikke fikk fløyet Dreamliner, men vi mener at vi har gitt de reisende et tilfredsstillende tilbud med en annen flytype på samme rute, en praksis som er vanlig i bransjen, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NTB.

Også i Sverige topper Norwegian en tilsvarende liste fra den svenske reklamasjonsnemnda.

Les også: Vil ta 60 kroner for bompassering

Slik vil MDG endre Oslo

Verdens største bryggeri-konsern vil kjøpe hovedkonkurrenten

Se også:

Slik knyter du den perfekte tynne slipsknuten:

Slik knyter du den perfekte tynne slipsknute
Slik knyter du en fin tynn slipsknute
00:42
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.