Årsaken er at kvinner lettere kan relatere seg selv til bilder uten pent sminkede og spesielt vakre kvinner. Til hodeløse klesannonser trenger man verken sminke, hår eller et perfekt uttrykk.

– De kvinnelige modellene er veldig stereotype og ulike den gjennomsnittlige forbrukeren, sier forsker Hanna Berg ved Handelshögskolan i Stockholm.

Hun står bak doktorgradsavhandlingen som tegner et annet bilde enn tidligere studier om temaet.

– Det finnes et inntrykk av at modellene må ha en viss type utseende, men så viser det seg at de ikke engang trenger å ha hode, fortsetter Berg.

Derimot foretrekker menn et ansikt på både kvinnelige og mannlige modeller, det samme som kvinner ønsker på mannlige modeller.

Bergs studie viser også at utstillingsdukker uten hode har en positiv effekt hos bevisste kvinnelige shoppere som kan mye om mote.

– Om man har høy ekspertise på et område, trenger man mindre detaljer. Da blir hodet forstyrrende. Andre trenger helheten for å se tilbehør og smykker.

Les også: Sveits forbyr salg av VW-modeller

- Det har vært en ekstrem ingeniørmangel - og den er ikke tettet ennå

Går under to prosent

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Gode alternativer til vonde bestselgere:

Gode alternativer til vonde bestselgere
DNs vinjournalist gir deg de gode alternativene til Polets bestselgere – til nesten samme pris.
03:07
Publisert: