Onsdag ble det kjent at 147.139 biler i Norge av merkene Volkswagen, Audi og Skoda hadde programvaren som manipulerer utslippstallene når de blir testet.

Hos Autolease, et av de største leasingselskapene i Norge, har man ennå ikke merket store utslag av denne saken.

– Autolease ser per nå ingen vesentlig endring i antall ordreforespørsler hva gjelder aktuelle VW, Audi eller Skoda som er berørt, opplyser leder i Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen i en epost til DN.

Likevel har skandalen fått sine første konsekvenser.

– Vi registrerer at enkelte større kunder stiller seg det etiske spørsmålet om de kan tillate seg selv å bestille slike biler, så lenge grunnlaget for beregning av engangsavgift er så feil som det tilsynelatende viser seg å være, fortsetter Marthinsen.

En av disse kundene er Jernbaneverket.

– Ja, vi har stoppet bilbestillingene fra Møller inntil importøren har avklart situasjonen, sier Sven Myrvollen til DN. Han er bilansvarlig for Jernbaneverket i Norge.

– Hva tenker dere når dere velger biler?

– Det er pris, kvalitet og miljø. Vi stopper nå inntil vi får en avklaring, men vi har ikke dårlig tid. Hva vi gjør da avgjør ledelsen i Jernbaneverket, sier Myrvollen.

Autolease sier de foreløpig har liten tro på at VW-skandalen har gitt utslag på annenhåndsverdien til bilene.

– Så langt tror vi ikke det har noen negative konsekvenser, men det er en ubetalt avgift her. Bilene skulle vært dyrere, selv om dette ikke gjelder nye biler, såvidt jeg forstår, sier Haakon J. Marthinsen til DN.

Gås etter i sømmene

Torsdag formiddag var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i møte med Vegdirektoratet for å diskutere situasjonen.

– Det er en naturlig konsekvens av denne saken at man på europeisk nivå nå går andre bilmerker etter i sømmene, uten at det ligger noen konkrete mistanker i dette. Jeg vil tro at bilprodusentene synes det er greit å bli frikjent fremfor å ha mistankene hengende over seg, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til DN.

For ressurskrevende

I Norge godkjennes biler etter en EU-norm der det ligger krav om maksgrenser for avgassutslipp. Dette gjøres i regi av typegodkjenningsmyndigheter i EU.

Kan man se for seg at norske myndigheter kunne utviklet egne tester på dette?

– Det ville være svært ressurskrevende og tidkrevende om Norge skulle gjennomføre egne, nasjonale målinger av hver enkelt kjøretøytype/utgave for å fastsette verdier for utslipp. Dette er derfor neppe hensiktsmessig å gjennomføre. Det skal også påpekes at EF-typegodkjenning uansett vil være gyldig for godkjennelse i Norge. Per i dag finnes det forøvrig ikke prøvelaboratorier for avgass her i landet, skriver Erik Sætre i Vegdirektoratet i en epost til DN.

Europeiske myndigheter har utarbeidet en ny kjøresyklus som skal gi mer realistisk måleresultat, og som etter planen skal gjelde fra 2017.

– Nå jobbes det med å kartlegge situasjonen bedre, og i samarbeid med andre europeiske land ser vi på typegodkjenningsordningen og det jobbes med å få en bedre testordning på plass, sier Solvik-Olsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen