Da Henrik Müller-Hansen (43) sa opp som sjef i Tele2 Norge i 2006, hadde han lagt seg opp en god slump penger. Han syntes det var blitt for mye «politikk» i teleselskapet og valgte bort trygg millionlønn, fine biler og luksus – for hele familien.

– Mange ganger lurte man på hva man hadde gått inn i. Vi satset hus og hjem, det var en familiereise med ekstrem jobbing og veldig mye risiko, sier Müller-Hansen.

Satsingen heter Gelato – et selskap som ved hjelp av en skybasert it-løsning sørger for å sende publikasjoner fra folk og bedrifter til trykking over hele verden, uten det selv eier en eneste trykkemaskin. Navnet er valgt blant annet fordi gelato, italiensk iskrem, gjør folk glade og fordi det er lett å huske.

På do på Steen & Strøm

Skåningen Müller-Hansen har bodd i Norge siden han for 12 år siden ble sjef i Tele2 Norge. Sammen med kona solgte han leiligheten og brukte pengene og én million kroner i oppsparte midler på å følge gründerdrømmen.

I starten drev han selskapet fra et toalettløst kontor i Oslo sentrum. Dobesøkene ble lagt til kjøpesenteret Steen & Strøm.

– Det gikk så langt at jeg anklaget min kone for å være økonomisk uansvarlig fordi hun kjøpte en kaffe latte. Da reagerte hun ganske kraftig, og jeg tok kontakt med investorer, sier Müller-Hansen.

Nå kan kona trygt kjøpe kaffe uten å bli møtt med en advarende pekefinger. I den siste kapitalinnhentingsrunden på 75 millioner kroner blir selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Müller-Hansen sitter fremdeles på 28 prosent av aksjene, som tilsvarer verdier for 420 millioner kroner.

Trykker uten trykkeri

Norske Gelato Group leverer trykksaker innen 48 timer i 40 land. Målet er å kunne levere til hele verden, fra et trykkeri nær leveringsadressen, mens alt styres fra kontorer i Oslo.

– Man har sett det i andre bransjer, der det kommer internett­baserte konsepter som revolusjonerer måten man leverer tjenester på. De har samme type potensial som Ebay, Airbnb og Uber innen sin bransje, sier analysesjef Ole Petter Kjerkreit i ABG Sundal Collier.

Han dekker ikke Gelato som analytiker, men liker det han har sett.

Gelato henter nå inn 75 millioner kroner, selv om selskapet går med overskudd og bare 20 av de 55 millioner kronene det har hentet inn før, er brukt. Pengene skal gå til global ekspansjon, først og fremst i USA, og til satsing på bedriftsmarkedet. Blant de nye investorene er John Hepburn, Tele2-styremedlem og rådgiver for investeringsfondet EQT, og meglerhuset Morgan Stanley.

– Gelato kan endre strukturen i den digitale trykkeribransjen, sier Hepburn i en melding.

Han legger til at bransjen vokser like mye i året som størrelsen på hele musikkbransjen.

Hepburn går inn i Gelato Group sammen med investorer som den svenske industri- og bankarvingen Marcus Wallenberg, Altor-fondsgrunnlegger Harald Mix og bank- og fondstopp Urban Jansson.

En rekke personer i Altor-fondene har deltatt i alle investeringsrundene, blant dem partner Klas Johansson, som også er styreleder i Gelato. Han synes ikke siste prising var for drøy.

– De både vokser og tjener penger på et nivå som er nesten unikt for et selskap i denne fasen. Gelato hadde dessuten tilbud fra flere globale investeringsfond på høyere verdinivåer, sier Johansson.

Müller-Hansen sammenligner sin løsning med Apples Itunes – en tjeneste som ikke selv eier musikk, men som knytter selgere og kjøpere fra hele verden til en felles markedsplass, med forutsigbare formater og priser.

– Det finnes 400.000 trykkerier rundt i hele verden, men de snakker ikke med hverandre – det er Gelatos oppgave, forklarer han.

«De paranoide som overlever»

Da selskapet nylig lanserte sine tjenester i USA, hadde det avtale med 13 trykkerier. Når kundene bestiller, får de automatisk opp en pris og normalt et løfte om levering innen 48 timer. Jobben sendes til nærmeste tilgjengelige trykkeri, og alt skal håndteres uten menneskelig innblanding. Gelato tar seg av betaling og informasjonsstrømmen, men rører aldri de fysiske prosessene.

– Hele trykkindustrien omsetter årlig for 800 milliarder dollar. Det er en av verdens største industrier, og en av verdens mest ineffektive, fordi så mye har handlet om hvor maskinen står, ikke hva kundenes behov er, sier Müller-Hansen.

Henrik Müller-Hansen. Foto: Hampus Lundgren
Henrik Müller-Hansen. Foto: Hampus Lundgren (Foto: Dagens Næringsliv)

Ifølge Gelato Group reduserer selskapet i snitt transporten av trykke­varer med 80 prosent ved å velge nærmeste trykkeri.

– Vi sitter igjen med 70 prosent av betalingen fra kundene etter å ha betalt for trykk, kutting, innpakking og distribusjon. Det er høyest i verden, såvidt jeg vet, sier Müller-Hansen.

Gelato tar bare bestillinger som kan trykkes innen et A3-ark, selskapet tilbyr kun to papirtyper og leverer kun rette vinkler – ikke avrundede hjørner.

Nå ønsker Gelato-gründeren å tilby lokal distribusjon i alle verdens land.

– Du kan se for deg Instagram som en interessant partner, sier Müller-Hansen, som også nevner Adobe, Linkedin og Etsy som mulige partnere.

– Vi eier ingen maskiner og har satset alt på programvare. Jeg har ikke sett en aktør som har tatt den beslutningen, men det er bare de paranoide som overlever, sier Müller-Hansen.

Enhjørning?

– Selskaper i denne posisjonen har vi ikke mange av, sier Anne Worsøe.

Hun er ansvarlig for forretningsutvikling i Oslo Tech, som blant annet driver Forskningsparken i Oslo. Hun beskriver Gelato som «Airbnb for trykkeribransjen».

– Jeg tror dette kan bli Norges neste «enhjørning», sier hun, et begrep som brukes om oppstartsselskaper som passerer en verdi på en milliard dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen