Mens verdien av snacksmarkedet steg med rundt fire prosent ifjor, økte Maaruds salg med 8,3 prosent. Det er langt mer enn konkurrentene Sørlandschips, som solgte for 2,4 prosent mer, og Orkla Confectionery & Snacks, som kun la på seg med 1,1 prosent.

- Maarud hadde et godt år, det var tredje året på rad med bra vekst. At vi økte markedsandelen vår innen snacks til 34,8 prosent er et klar tegn på at forbrukerene også er fornøyde, sier administrerende direktør Chris Samways i Maarud.

 

-  Orkla Confectionery & Snacks har tre store kategorier i selskapet: godteri, snacks og kjeks. Veksten du viser til gjelder hele selskapet og er ikke direkte sammenlignbart med Maarud, som kun selger snacks. Vi rapporterer ikke interne salgstall på enkeltkategorier, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i  Orkla Confectionery & Snacks.

Bestselgerne til Maarud er potetgull, tortillachips og superchips. Det tyskeide snackselskapet kontrollerer vel halvparten av potetchipsmarkedet i Norge, og er markedsledende innen saltholdige snacks.

Hovedkonkurrentene er Orklas Kims og Sørlandschips, som eies av det britiske oppkjøpsfondet CapVesT. Sørlandschips omsatte ifjor for i underkant av 210 millioner kroner, mens Orkla Confectionery & Snacks hadde inntekter på 1,9 milliarder. Resultatet til Maarud falt litt, men driftsmarginen endte på 8,7 prosent. Orkla Confectionery & Snacks fikk en høyere driftsmargin med 14,2 prosent, mens Sørlandschips danket ut begge konkurrentene med en driftsmargin på hele 15,3 prosent.

- Vi har to dyktige og sterke konkurrenter, slik at cocktailen framover ser spennende ut med tøff konkurranse. Maarud merker at veksten har flatet litt ut i det første halvåret. Konkurrentene har skjerpet seg og tar igjen noen av andelene de har tapt, men vi henger godt med. Maarud har hatt sterke veksttal i perioden etter sommeren, forteller administrerende direktør Chris Samways i Maarud.

Les også: Dippdykket  

Ifølge Nielsen-tall ble det solgt saltholdige snacksprodukter for 3,8 milliarder kroner i Norge i 2014.  Orkla og Maarud kranglet i høst om retten til å bruke betegnelsen «potetgull». Oslo tingrett slo for et par uker siden fast at Maaruds varemerkeregistrering er ugyldig og at selskapet dermed ikke har enerett på å bruke betegnelsen i sin markedsføring.

Les også: «Potetgull-saken»: Maarud har ikke enerett på betegnelsen potetgull

Det er ennå ikke klart om Maarud anker dommen.

- Vi leser nå dommen grundig, før vi bestemmer oss for hva vi gjøre videre, sier administrerende direktør Chris Samways.

- Vi er veldig fornøyd med dommen og å ha vunnet frem med hovedkravet vårt. Nå avventer vi en eventuell anke fra Maarud, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i  Orkla Confectionery & Snacks.

Maarud as

Årsresultat(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.