De står og smiler ved en riggmodell i et kontorlokale på Forus ved Stavanger. Oljenedturen herjer kraftig her i sentrum av norsk oljeindustri. Oppsigelser, innsparinger og kanselleringer er gjennomgangstonen, spesielt innen alt som har med rigg og leteboring å gjøre.

Bare ikke her inne. Kinesiske statskontrollerte industrikonsern opererer etter sin egen logikk.

– Overordnet ønsker vi å bygge flere rigger, sier prosjektansvarlig Jack Liu fra CIMC Capital.

– Vi må tåle å lide litt på kort sikt.

Døper sin første rigg

Kompaniskapet mellom det digre kinesiske industriskapet CIMC og en gjeng norske riggveteraner i North Sea Rigs har gått under radaren for de fleste i oljebransjen.

Likevel er North Sea Rigs allerede nå klar med sin første nye borerigg. Torsdag døpes «North Dragon» ved CIMCs gedigne ­Yantai-verft i Kina. Byggingen av de to neste, «Beacon Atlantic» og «Beacon Pacific» er også godt i gang.

Prosjektene er rene marerittet for konkurrerende riggselskaper som Seadrill og Odfjell Drilling, som denne uken har annonsert store tap og nedskrivninger.

De tre nybyggene er nemlig blant 23 nye store flytende borefartøyer som kommer ut i verdensmarkedet de neste par årene, ifølge en oversikt fra Clarksons Platou Offshore.

Alle nybyggene truer med å rive bena vekk under en riggbransje som allerede sliter med bare 76 prosent utnyttelsesgrad og halverte leiepriser.

Dagratene i verdensmarkedet er på vei ned mot daglige driftskostnader på under 200.000 dollar, en tredjedel av gamle toppnivåer.

Tror på fem magre år

Kineserne har ingen illusjoner om markedet. Tvert imot tror ikke Liu at riggmarkedet kommer tilbake før rundt 2020, først et par år etter at oljeprisen har begynt å stige.

– Fra et økonomisk standpunkt kan det antagelig rettferdiggjøres å skyve på byggeprogrammet eller utsette leveransene. Det vil folk gjerne se på som en fornuftig ting å gjøre, sier Liu.

Når CIMC likevel kjører på, handler det mye om å sysselsette verftet. Kina har i femårsplaner bestemt seg for å bygge en sterk olje- og offshoreindustri. Yantai-verftet ble nylig utpekt som et prioritert verft på en rankingliste utgitt av myndighetene. Det betyr blant annet tilgang på dollarlån til nullrente fra statskontrollerte banker. Ideelt vil CIMC bygge enda flere rigger enn de tre påbegynte.

– Myndighetene i Kina har plukket ut ti sektorer man skal satse på. Offshore-sektoren og bygging av en olje- og gassindustri er en av den. Nå taper man penger på dette, men man finner at det er strategisk viktig. Det betyr også at myndighetene vil være støttende hvis man kan oppnå gode resultater, sier Liu.

Stephen Adshead og Heidi Baugstø (i midten) i North Sea Rigs bygger rigger i tett samarbeid med Jack Liu (til høyre) og Henry He (til venstre, delvis skjult) fra den kinesiske industrigiganten CIMC.
Stephen Adshead og Heidi Baugstø (i midten) i North Sea Rigs bygger rigger i tett samarbeid med Jack Liu (til høyre) og Henry He (til venstre, delvis skjult) fra den kinesiske industrigiganten CIMC. (Foto: Tomas Alf Larsen)
Startet i boomen

Stemningen i riggmarkedet var mer oppløftet da riggveteranene Stephen Adshead og Heidi Baugstø startet North Sea Rigs i 2011. Planen var å sette sammen et byggeprogram i Kina og selge konseptet kjapt. De hadde gjort det før.

«North Dragon» døpes ved Yantai-verftet i Kina torsdag, med Baugstø som gudmor.
«North Dragon» døpes ved Yantai-verftet i Kina torsdag, med Baugstø som gudmor. (Foto: Rolf Estensen)
De hadde startet Offshore Rig Services – Offrig – som ledet an i den norske oljegründertiden i 2005, med kjendisinvestorer som Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalen med på laget. Riggene ble senere overtatt av Awilco og nå COSL. Adsheads neste prosjekt var Maracc, i dag eid av Island Drilling.

I 2011 var oppskriften den samme. Riggdesignet kom fra Global Maritime og Yantai-verftet skulle stå for byggingen. Men plutselig var det stopp.

– Da vi startet, prøvde vi å skaffe penger i det norske markedet, men lyktes ikke, sier Adshead.

– Vi hadde trodd vi kunne selge konseptet, slik vi gjorde med Offrig, sier Heidi Baugstø.

Løsningen ble at verftseier CIMC tok 49 prosent eierskap i North Sea Rigs og i tillegg finansierte hele byggeprogrammet. North Sea Rigs eier bare åtte prosent i den første riggen.

Kineserne tar over

Adshead og Baugstø er overbevist om at Kina vil lykkes. Kineserne er blitt flinkere raskt. På tre år er byggeeffektiviteten ved Yantai-verftet blitt bedret med 25 prosent, ifølge Baugstø. Adshead mener riggene blir 50–100 millioner dollar billigere enn om de skulle blitt bygget ved koreanske verft, der prisen ligger på 600–700 millioner dollar.

Kineserne har større planer enn som så. Ambisjonen er at stadig mer av utstyret på dekk skal være kinesisk-produsert. Til nå har norske leverandører som NOV, Aker og Nymo vært dominerende i verdensmarkedet for borepakker og kraner. I North Sea Rigs-prosjektet er 80 prosent av de intellektuelle rettighetene kontrollert av kineserne.

– På ti år har vi stått for bygging av rigger for fire milliarder dollar, gjennom Offrig, Maracc og North Sea Rigs. Mer enn 50 prosent av dette beløpet har gått til å kjøpe norsk utstyr til riggene, sier Adshead, men legger til:

– Den norske dominansen er en tidsbegrenset sak. Om en stund vil kineserne være istand til å gjøre dette selv.

Baugstø sier det enkelt:

– I stedet for å konkurrere mot dem, velger vi å jobbe med dem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.