Fredag var det Fosnavåg-rederiet Olympics tur til å presentere tredje­kvartalstallene. Skipsreder Stig Remøy kan konstatere at drifts­resultatet var i tråd med forventningene og at perioden ble den tredje beste noensinne for Olympic Ship.

Driftsresultatet endte på 149,8 millioner kroner. Urealiserte valuta­tap på terminsalg av inntekter sendte resultatet før skatt i minus, men har ifølge Remøy sikret fremtidige inntekter på bedre kurser.

Ved utgangen av september var den bokførte egenkapitalen i Olympic Ship 3,1 milliarder kroner. Basert på megleranslag for flåten er det merverdier i balansen «vesentlig» utover bokført verdi. Samlet gjeld beløper seg til 6,4 milliarder kroner, hvorav en knapp milliard kroner forfaller de neste 12 månedene.

Tar ut flere

Men markedet er vanskelig, og også Olympic Ship har sendt noen av sine fartøyer i opplag. Fire Olympic-skip – to ankerhåndterings- og to plattformforsyningsbåter er i, eller på vei til, opplagsbøyene.

Samtidig legger Morten Ulstein-familiens rederi Island Offshore i Ulsteinvik plattformforsyningsbåten «Island Commander» i opplag.

«Commander» er markedsført for oppdrag i spotmarkedet siden i sommer, men har ikke fått tilslag på en eneste jobb på snart tre måneder.

Dermed befinner syv av rederiets 29 fartøyer seg i opplagsbøyene. Men for tre av dem er det bare snakk om vinteropplag. To brønnintervensjonsbåter, «Island Frontier» og «Island Wellsurver», skal tilbake på kontrakt med Stat­oil fra april neste år. I mellomtiden er mannskapet permittert.

Også for en subseabåt som ligger i bøyene regner Island Offshore med å finne ny beskjeftigelse i løpet av vinteren eller våren.

Over 130 i bøyene

– Det er trist at dette fantastiske fartøyet ikke får oppdrag. Vi ser nå ingen annen utvei enn å ta «Commander» ut av drift, sier administrerende direktør Håvard Ulstein.

Basert på de hyppige meldingene om skip som legges i bøyene anslo Rederiforbundet for tre uker siden at cirka 120 offshore service-skip da var i, eller på vei til, opplag. Tallet inkluderte både norsk-kontrollerte og utenlandske fartøyer. Per i dag antas det at antallet har passert 130 fartøyer.

Danske Mærsk Supply Service er en av de større aktørene i offshore serviceskipsmarkedet i Nordsjøen og har flere skip liggende uvirksomme. Det samme gjelder britiske Sealion Shipping og tyske ER Offshore.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.