Det irske lavprisselskapet Ryanair har søkt om å opprette ruter fra Oslo Lufthavn (OSL) på Gardermoen. Selskapet har hittil nesten utelukkende satset på sekundære flyplasser utenfor de store knutepunktene i Europa. På den måten har selskapet unngått høye avgifter, som de store flyplassene gjerne opererer med.

– Statseide Avinor, som eier alle flyplassene i Norge, gjør at vi ikke slipper til. Flyavgiftene i Norge er jo horrible, uttalte Ryanair-sjef Michael O’Leary til DN i 2009. Nå er det endringer på vei.

– Ryanair har endret strategi og er i utgangspunktet åpne for å fly på de fleste flyplasser i Europa, sier flyanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank. I så måte tror Jacobsen det er realistisk å se Ryanair på Gardermoen. Men den varslede særnorske seteavgiften kan legge en hindring for planene.

– Den nye avgiften på 88 kroner vil slå hardt på etterspørselen i lavprissegmentet, konstaterer Jacobsen.

Ryanair søkte om å få tilgang til Gardermoen før avgiften ble kjent, og Jacobsen tror nettopp dette gjør at det er tvilsomt at det blir noe av Ryanairs planer. Like før jul kom Ryanair-direktøren David O’Brien ens ærend til Oslo i et eget 737-fly for å protestere mot avgiften direkte til finansminister Siv Jensen.

Aftenposten meldte onsdag at Ryanair er blitt tildelt landingstillatelser. Dette avvises av Avinor.

– Det er ingen konkrete planer og heller ingen forhandlinger med Ryanair, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved OSL.

Ryanair ville onsdag ikke kommentere «rykter og spekulasjoner».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.