Norwegian, som nå er større enn SAS på Gardermoen, inntar den nye avgangshallen på 10.000 kvadratmeter når den står ferdig i 2017. SAS blir igjen i dagens innsjekkingshall - sammen med partnerne sine i Star Alliance.

En ny passasje vil forbinde de to avgangshallene, slik at alt fremstår som én terminal og ikke to.

- Ja, det stemmer at vi får vår egen avgangshall og nå er større enn SAS på Gardermoen. Dét er en posisjon vi skal ta godt vare på, sier Bjørn Kjos til DN.

Når flyplassen blir så mye større neste år, ligger også alt til rette for å få flere langruter ut fra Oslo-området. Og Norwegian bidrar gjerne:

- Det er helt sikkert at vi kommer til å opprette nye langruter fra Gardermoen. Nå er det jo ikke så lenge til 2017, men vi skal gjøre så godt vi kan for å få dette til, sier Kjos.

Eksotiske destinasjoner

Karibia-rutene til Norwegian har allerede blitt en stor suksess, både fra Oslo og de andre destinasjonene. I dag har Norwegian én Karibia-rute fra Norge, nemlig til Puerto Rico. Men flere karibiske destinasjoner kan bli satt på rutekartet, hinter Norwegian-sjefen.

- Vi gjør det bra til Karibia, og jada, vi kommer med flere ruter hit. Det tror jeg det er gode muligheter for. Nordmenn flyr mye og er interessert i å fly langt - enten de vil gjøre det billigst mulig eller er villige til å betale for tilleggsytelser. Jeg liker å si det sånn at vi gir folk «freedom to choose». Det er sånn de fleste flyselskaper opererer i dag, sier Bjørn Kjos.

Knallhard konkurranse i luften har gjort flybillettene så billige at flyselskapene må tjene mer penger på tilleggsprodukter.

Såkalte «ancillary revenues», eller tilleggsytelser som for eksempel innsjekket bagasje, seteplass og mat ombord, står for en viktig del av inntektene til Norwegian, innrømmer Kjos.

17 prosent vekst i tilleggsytelser

I fjerde kvartal ifjor hadde Norwegian 17 prosent vekst i slike tilleggsytelser, og Bjørn Kjos satser på enda større vekst i «ancillary revenues» fremover.

- Ideen er å gi passasjerene våre valgmuligheter. Det er fullt mulig å ta med egen matpakke ombord i flyene våre, men du skal også få lov til å kjøpe mat, hvis du heller ønsker det, sier han.

Norwegian tar sikte på en produksjonsvekst (ASK) på 18 prosent i 2016, hvorav langrutene står for hele 40 prosent av veksten.

Les også på DN.no:

- Saudi-Arabia ser at strategien deres fungerer
Torkjel (26) kan bli den yngste nordmannen som bestiger det høyeste fjellet på hvert kontinent. Dét skal gi karrieren hans en kickstart
Swedbank-sjefen sparket

DNtv:

Vil bli verdens beste hundekjører
16 hunder, 50 minusgrader og en ensom vei mot toppen. Amund Kokkvoll ofrer både venner og skolegang for å nå målet om å bli verdens beste hundekjører.
02:57
Publisert:

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere
I DNs pitchekonkurranse denne uken møter du Arne Peder Blix fra Friend Software Labs.
01:01
Publisert:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.