Norge beholder syvendeplassen blant verdens største skipsfartsnasjoner rangert etter flåteverdier. Men shippingkrisen gjør at fartøyene er mindre verd enn før.

Ifjor falt markedsverdien av seilende skip og nybygg som eies av norske rederibedrifter med nesten 4,9 milliarder dollar, eller 42 milliarder kroner. Det viser ferske data fra VesselsValue.com.

John Fredriksens rederier klassifiseres av Vessels­Value som norske, tross pass og bosted.
John Fredriksens rederier klassifiseres av Vessels­Value som norske, tross pass og bosted. (Foto: Elin Høyland)
Verdivurderingsselskapet har regnet seg frem til at den norske handelsflåten ved årsskiftet hadde en markedsverdi på 28,3 milliarder dollar. På samme tid ifjor var tallet 33,2 milliarder dollar. Det er et fall på 17 prosent.

Bare den britiske handelsflåten hadde større prosentvis nedgang målt i skipsverdier i løpet av fjoråret med 19 prosent. I Danmark økte markedsverdien av handelsflåten til tross for krisetidene med 18 prosent.

VesselsValue følger verdiutviklingen i alle de viktige shippingsegmentene med unntak av offshore serviceskipssektoren. Hadde denne delen av flåten vært inkludert, ville nedgangen målt i prosent sannsynligvis vært enda større.

Brutt ned på de forskjellige segmentene viser det seg – ikke overraskende – at tørrlastflåten er hardest rammet av krisen. Der falt flåteverdien i løpet av fjoråret med 39 prosent til knappe 3,4 milliarder dollar.

John Fredriksens Golden Ocean Group, Grieg Star, Spar Shipping, Westfal-Larsen, Wilson og Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi er store aktører i tørrlastmarkedet. Det samme gjelder Torvald Klaveness Gruppen og Uglands Rederi.

Flåten av spesialtankskip for frakt av flytende petroleumsgasser har verdimessig sett falt med 36 prosent til 4,3 milliarder dollar.

Til forskjell fra statistikkene som Norges Rederiforbund lager, regner VesselsValue de fleste av John Fredriksens og alle Stolt-Nielsens skip som norske.

Det samme gjelder flåten som tilhører Herbjørn Hanssons tankrederi Nordic American Tankers, Kristian Jebsens tørrlastrederi Gearbulk og gass-, men ikke tankdelen av Sohmen-familiens BW Group i Singapore.

Les hele avisen.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.