Fredag mistet én million av Telenors kunder mobilnettet, inkludert muligheten til å nå nødnumrene. Feiltolkning av data fra en annen internasjonal operatør var årsaken bak feilen.

- Hvordan er det mulig at telesignaler setter et telenett ut av spill?

- Det er veldig lett å tenke på den måten etter en slik feil. Vi har også stilt disse spørsmålene til Ericsson, som har levert programvaren. De har brukt tiden fra dette skjedde og frem til nå på å finne ut hva det var og rette det. Det var riktignok sjeldne meldingssignaler, men man hadde ikke forutsett at noe sånt kunne slå ut deler av taletrafikken, sier Telenors kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri til DN.

Tar ansvaret selv

Det er andre gang på halvannet år at Telenor har hatt store nettverksproblemer. I oktober 2014 opplevde selskapet komplikasjoner med oppgradering av en kundedatabase som førte til lammelse av både tale- og SMS-trafikk over hele landet.

- Telenor har ansvaret for sitt telenett. Men et telenett er en veldig levende organisme som består av komponenter fra mange ulike leverandører. Når feil skjer, jobber vi selvfølgelig med alle våre leverandører og forsøker å finne ut hva som er galt. I dette tilfellet så vi tidlig at det kunne ha noe med signalering å gjøre, og at det var en programvare som ikke taklet dette. Det er dette som har vært fokuset i helgen, sier Uribarri.

Kommunikasjonsdirektøren sier at selskapet ikke har igangsatt spesifikke tiltak for å unngå brudd i mobilnettverket, men har fokusert på å løse denne ene feilen.

- Det viktigste nå har vært å rette denne feilen, og så må vi sammen med alle våre leverandører jobbe videre for å robustgjøre nettet og lære av de feilene som har skjedd, sier hun.

- Vi jobber hele tiden med å ha et robust og godt nettverk. Med en gang man hører fra andre operatører eller bransjen at det er feil, går vi inn og tar grep for å unngå at feil skal ramme oss. Vi har sagt ifra til både operatøren som sendte signalene og til den internasjonale interesseorganisasjonen GSM Association, slik at andre kan lære av dette og vi kan iverksette fremtidige tiltak for å unngå at en slik feil skal kunne skje, sier Uribarri videre.

Ingen garantier

Kommunikasjonsdirektøren sier Telenor ikke har indikasjoner på at de gjentatte episodene vil føre til kundeflukt, og sier at selskapet opplevde kundene som svært tålmodige fredag.

- Vi beklager selvsagt at feil skjer og jeg ønsker å takke kundene for at de er tålmodige med oss. Men det er dessverre sånn at med teknologi og telenett at det kan skje feil. Vi kan ikke garantere at det ikke skjer feil. Men nettet vårt er stort sett alltid oppe, sier hun

- I 2014 fikk dere en bot på ni millioner kroner for en lignende episode. Hva regner dere med å få nå?

- Vi ønsker ikke spekulere rundt om det blir noen bot. Akkurat nå har vi kun vært opptatt av å finne feilen og rette den, sier hun.

Se DN tv: Telenor-sjefen: - Jeg har fortsatt tillit

Telenor-sjefen: Jeg har fortsatt tillit
Telenors inntekter vokser, men en milliardnedskrivning i Danmark svekker resultatet i fjerde kvartal 2015.
02:47
Publisert:

Les også:

Telenor-topper kjente til korrupsjonsfare dnPlus

Ikke avhørt på tre måneder dnPlus

BankID-feil hos Telenor er rettet

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.