- Det er ikke utelukket at vi utvider med et større fly eller flere avganger ut fra Oslo. Men vi har ingen umiddelbare planer om det, sier Hubert Frach, som bekrefter at Dubai-ruten er blitt en suksess.

- Norge er et lite land med få innbyggere, men dere reiser veldig mye, sier han.

Dubai-baserte Emirates hadde ifjor en omsetning på 24,2 milliarder dollar og leverte et bunnsolid resultat på 1,2 milliarder dollar.

Flyselskapet fraktet 49,3 millioner passasjerer, og hadde en fyllingsgrad på 80 prosent.

Dubai International Airport håndterte 70 millioner passasjerer i 2015. Når den nye flyplassen Al Maktoum International er planlagt ferdig i 2020, regner Emirates med at de kan fly 70 millioner passasjerer alene.

- Vi har uendelige muligheter, for selv om vi jevnlig åpner nye ruter over hele verden og utvider kapasiteten vår, er det fortsatt utrolig mange markeder med enormt potensial. Bare se på Kina og Afrika. Det er to markeder vi kommer til å satse mye på fremover, sier Hubert Frach, som er ansvarlig for Emirates' kommersielle drift i Europa og USA.

Får pepper av konkurrenter

Mens Emirates tjener penger som gress, sliter mange av konkurrentene deres med å holde hodet over vannet.

For et år siden la Delta Airlines, American Airlines og United Airlines frem et 55-siders dokument, der flyselskapene rettet knallhard kritikk mot de tre Midtøsten-flyselskapene Etihad Airways, Qatar Airlines og Emirates.

De tre ble beskyldt for konkurransevridning, fordi de til sammen skulle mottatt opp mot 42 milliarder dollar i statsstøtte fra henholdsvis Qatar og Emiratene, som eier selskapene. Emirates-toppsjef Tim Clark slo tilbake mot kritikken og avviste alle anklager:

Går i strupen på søkkrike Midtøsten-flyselskaper

I desember ifjor skrev DN at europeiske og amerikanske flyselskaper gir opp Dubai: «Ingen» vil konkurrere med Emirates

- Er dere umulige å konkurrere mot?

- Det er over 130 flyselskaper som flyr ut fra Dubai, så det er vel svar godt nok. Vi er utsatt for konkurranse, vi også. Men jeg tror at én av hovedgrunnene til at Emirates har lykkes så godt, er at vi fokuserer på oss selv i stedet for å frykte andre. Samtidig er vi tro mot vår strategi og businessmodell. Det er viktig for oss, sier Frach.

Råd til konkurrentene

Han tror det er rom for ulike businessmodeller, både «low cost» og «full service».

- Og så får vi se om lavprisflyselskapene klarer å tjene penger på å fly langdistanse. Dét det til syvende og sist handler om, er å tilby «value for money», yte god kundeservice og gi en god reiseopplevelse. Det er disse flyselskapene som vil lykkes. Samtidig er det viktig å ha en sterk merkevare, investere i mennesker og holde på sin egen businessmodell, oppsummerer Emirates-toppen.

Les mer på DN.no:

Prøvde å kuppe leilighet for 200.000 over takst - kjøpte for 550.000 over takst etter budrunde

Kuppet bolig med sluttpakke

Tidligere sentralbanksjef: To holdninger som er usunne i boligmarkedet

Han er godt fornøyd med Emirates' utvikling på Gardermoen. Nøyaktig hvor godt det går, vil han ikke opplyse om av konkurransemessige hensyn, men forventningene til ruten er nådd. Emirates har dessuten fraktet 24.000 tonn cargo på Oslo-ruten siden oppstarten høsten 2014, rundt 80 prosent av dette er laks.

- Kan det bli aktuelt å utvide med en Dubai-rute til fra Oslo?

- Ja, men ikke med det første. I dag har vi en daglig rute, og det er jo klart at to daglige ruter vil tilby reisende fra Norge bedre tilknytningsmuligheter ut i verden fra Dubai. Men dette er noe vi eventuelt må se på senere, sier Hubert Frach.

Se DNTV: Tips til hva du skal se etter på visningen

Tips til hva du skal se etter på visningen
Dette må du se sjekke før du bestemmer deg for å by på en bolig
02:41
Publisert:
 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.