Ultradypvannsboreskipet «Cerrado», bygd i 2011 og for tiden i varmt opplag i Aruba, ble torsdag solgt på auksjon for om lag 65 millioner dollar, ifølge analytikere.

Analysesjef Truls Olsen i Fearnley Securities mener prisen er svært lav.

- Hvis man skal prise riggselskap på basis av dette salget, så er alt verdt null. Det er den enkle konklusjonen, sier Olsen til TDN Finans.

Han er imidlertid ikke overrasket over prisen, og sier det lenge har gått rykter om svært lav interesse for riggene som har vært ute for salg. Olsen tror banker nå må revurdere situasjonen.

- I slike sykliske industrier har vi flere ganger sett at assetpriser ved salg på bunn ikke nødvendigvis reflekterer hva selskapet prises til i markedet. Men med tanke på likvidering må banker og andre aktører sikkert ta seg en runde eller to, sier han.

Senioranalytiker Janne Kvernland i Nordea Markets kaller salget en markant negativ hendelse som kan bety at eiendelsverdiene er mye lavere enn aksjemarkedet har priset inn.

«I snitt er ultradypvannsrigger for tiden implisitt priset til 400 millioner dollar pr rigg, eller 500 millioner dollar når vi justerer for dem vi ser som skrapingskandidater i denne sykelen», skriver hun i en oppdatering fredag.

Følg markedet på DN Investor

Les også:

Røkke-brevet:

Artisten Prince er død: Rundt verden på en dag

Uber må ut med 820 millioner kroner etter forlik

Bompengene fortsetter å øke med Frp-statsråd  

Har du fått med deg denne?  Se Tesla-gründeren bli målløs etter spørsmål om Norge
Tesla-Gründer Elon Musk blir målløs da han blir spurt om produksjonen kan flyttes til Norge: «Em...the... em...the, the, yeah he...»
Selv om norsk kraft skulle være renest i verden, har Elon Musk tydeligvis andre grunner til å tvile på om det er lurt å produsere elbil Norge.
00:45
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»: En finansthriller der 58 milliarder kroner står på spill.

&lt;em&gt;DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg &lt;a href="https://www.dn.no/kundeservice/min-side#nyhetsbrev"&gt;her&lt;/a&gt;.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:SDRL"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Seadrill"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:FOE"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Fred._Olsen_Energy"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:SONG"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Songa_Offshore"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:AWDR"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Awilco_Drilling"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.