Bodø havn krever Hurtigruten for 48 timers kaileie hver eneste dag av selskapet, som kun bruker kaien i litt over fire timer. I tillegg krever de også et såkalt ISPS-gebyr, selv om dette er betaling for en tjeneste Hurtigruten ikke kjøper.

Salten tingrett mener Bodø havn har utøvd myndighetsmisbruk og kjenner betalingene for ugyldige, ifølge en pressemelding fra Hurtigruten.

Prisene og vilkårene i Bodø er usaklige, vilkårlige og rammer Hurtigruten på en urimelig måte, ifølge tingretten.

– Dette er en viktig seier for alle havnebrukerne, selv om det i dommen også slås fast at Hurtigruten spesielt er grovt forskjellsbehandlet og overfakturert, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Bodø havn er dømt til å betale tilbake 3,18 millioner kroner i ulovlig innkrevde vederlag fra selskapet.

Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Bodø, sier til NRK at dommen vil få økonomiske konsekvenser.

– Samtidig vil trolig dommen skape presedens for andre havner i Norge. Derfor er det ekstra viktig at vi vurderer aspektene ved dommen nøye, sier han.

I tillegg til Bodø havn har Hurtigruten sendt forliksklager til havnene i Molde, Brønnøy, Rørvik, Vadsø, Florø og Båtsfjord. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.