De tre matselskapene Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 kontrollerer over 90 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

– Jeg vil ha økt konkurranse, og det er viktig for forbrukerne at vi har et mest mulig velfungerende marked, sa næringsminister Monica Mæland (H) til DN i mars.

Da lanserte hun og konkurransedirektør Lars Sørgard flere tiltak for å styrke konkurransen i dagligvaremarkedet.

I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem onsdag, er budskapet tydelig:

«Nyetableringer er viktig for å utøve et konkurransepress overfor de eksisterende dagligvarekjedene. På grunn av omfattende etableringshindre skjer ikke dette i dagligvaremarkedene.» heter det.

Regjeringen lover derfor å sette i gang en ekstern utredning av hva som hindrer nyetableringer, og hva som vil skje om man endrer på noen av de etableringshindrene som finnes.

Næringsdepartementet har tidligere nevnt to spørsmål om etableringshindre som det vil ha svar på:

  • Hva skjer hvis det blir lettere tilgang til gode butikklokaler?
  • Er det enklere for nye aktører å etablere seg hvis det eksisterer en uavhengig grossist?

Har Lidl friskt i minnet

Den tyske lavpriskjeden Lidl ga opp Norge etter tre og et halvt år med underskudd i 2008. Svenske Ica solgte ifjor butikkene sine til Coop etter å ha tapt milliarder de siste årene.

Handelsekspert og partner i rådgivningsselskapet EY, Arne Matre, ser ingen nye utfordrere med det første.

– Jeg tror det vil være fryktelig vanskelig for en ny dagligvareaktør av en viss størrelse å komme inn i det norske markedet med butikker i dag. Det toget gikk da Ica ble solgt, da kunne en industriell eller finansiell aktør kjøpt seg inn. Importvernet står sterkt i Norge, og mange utenlandske dagligvareselskaper vil ha Lidls skjebne friskt i minnet, sa Matre til DN i mars.

Øystein Foros, professor ved Norges Handelshøyskole, og Erling J. Hjelmeng, professor institutt for privatrett ved UiO og tidligere leder av dagligvarelovutvalget, lot seg ikke imponere av tiltakene og skrev i et debattinnlegg i DN:

«Kan næringsminister Monica Mæland ha spist for mye smågodt? Tiltakene for økt konkurranse mellom matkjedene er i alle fall tannløse.»

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.